Wat voor (jonge)vogel ?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Wat voor (jonge)vogel ?

Post by polifinario »

Vanavond 29-06-2010 kwam ik deze (jonge) vogel tegen (zie bijlagen).
IMG_3826c.jpg
IMG_3826c.jpg (345.69 KiB) Viewed 8727 times
IMG_3824c.jpg
IMG_3824c.jpg (393.5 KiB) Viewed 8727 times
Hij zat in de struiken langs de Drentsche Aa en was snel weer verdwenen.

Wie weet wat het is ?
Alvast bedankt,
Erik Bazuin
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by arenaria »

Ik kijk hier heel raar tegenaan. Denk toch dat het een juveniele Roodborst is.

Jan Allex
Willem Wind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2008, 00:28

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by Willem Wind »

Het is een jonge Sprinkhaanzanger.

Groeten Willem Wind
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by polifinario »

Dank voor de reacties.

Een sprinkhaanzanger had ik zelf niet kunnen bedenken, weer wat wijzer.

Erik Bazuin
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by Aart »

Ha,

Misschien is het leuk en nuttig bij zulk soort vragen, dat degene die weet wat het is, even de kenmerken noemt op grond waarvan hij of zij denkt dat het de genoemde soort is.
Waarom is dit een Sprinkhaanzanger Willem?

Gr. A.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by anaburen »

Ik denk dat het een jonge Blauwborst is. Vanwege de jizz.
Maar wie ben ik?

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by arenaria »

Ik vind het qua jizz en poten ook een Sprinkhaanzanger, maar ik vind die grijze rug weer niet passen ... dus ik dacht dat Sprinkhaanzanger (of een andere Locustella) niet kon. In eerste instantie dacht ik, toen ik de vorm van de kop op foto 1 zag, aan een Acrocephalus zanger, maar die klopten m.i. ook niet helemaal.

...

Jan Allex
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by Wouter »

De lichtinval op beide foto's suggereert een laagstaande zon. Als dat inderdaad zo is, zou je ook rekening moeten houden met het feit dat de direct door de zon belichte partijen veel rossiger lijken dan ze in werkelijkheid zijn. In contrast hiermee lijken de schaduwpartijen dan juist grijzer (en ook groener vanwege het gebladerte) dan ze in werkelijkheid zijn.

Heb je daar rekening mee gehouden Jan Allex?

Wouter
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by arenaria »

Nou, ik had wel gezien dat het raar en vlekkerig licht was ...

We wachten allen op de argumenten van Willem.

Jan Allex
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by martijn »

Hallo,

Hoezo jonge sprinkhaanzanger? Waarom en wat zijn de kenmerken van een jonge sprinkhaanzanger? Dit is volgens mij gewoon een volwassen krekelzanger. Hij is alleen een beetje nat van een bad of regenbui. Vandaar dat warrige verenkleed. Als je naar de snavel kijkt is hier niks jongs aan te ontdekken. Dit is een volwassen vogel. En nog een bijzondere ook.

Groet Martijn Bakker
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Willem's determinatie is de juiste: jonge Sprinkhaanzanger. Het loont de moeite m.b.v. Photoshop de foto wat te bewerken en op te lichten. Dan zie je beter de typische kenmerken van een Sprinkhaanzanger. Zwartbruine armpennen, groenbruine kop, lichte oogring, zware snavel met gele ondersnavel. Karakteristieke rafelige staartpunten (nat?), de onderstaartdekveren zijn wit met lange vaag begrensde streepjes. NB: bij de Krekelzanger is dit precies andersom: bruine onderstaartveren met witte toppen. De keel, borst en flanken kan variabel gevlekt zijn, zeker bij juvenielen. Foto toont verkorting, waardoor staart korter lijkt. Bij vrouwtjes is staart korter dan bij mannetjes. Zie afbeelding van een juveniel vrouwtje in Alle vogels van Europa van Peter Hayman/Rob Hume blz.404.
Zie ook bijgaande foto.
Groet
Guido Meeuwissen
Attachments
sprinkhaanzangerjuv.jpg
sprinkhaanzangerjuv.jpg (251.65 KiB) Viewed 8342 times
Last edited by meeuwiss on 07 Jul 2010, 10:13, edited 1 time in total.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by martijn »

Het vlekken patroon op de borst klopt niet met sprinkhaanzanger. Ook niet met een jonge sprinkhaanzanger. En nogmaals, waarom is dit een jonge vogel? Wat zijn de kenmerken van een jonge sprinkhaanzanger?

M. Bakker
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by arenaria »

Ik ben het met Martijn eens dat de wat ruwe veren op de kop misschien wel verklaard kunnen worden door slijt ivm met het in- en uitvliegen van een struik waar een nest is zit, of zo, en dus niet door jonkheid.

Jan Allex
User avatar
Leon
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 27 Oct 2005, 23:00

Re: Wat voor (jonge)vogel ?

Post by Leon »

Bij het determineren vanaf een foto moet je roeien met de riemen die je hebt. Het is daarbij belangrijk onderscheid te maken tussen 'vage' kernmerken en 'harde' kenmerken.

Ik moet toegeven dat de vogel op de tweede foto vanwege de vlekkerige borst wel de indruk van een Krekelzanger geeft, maar volgens mij zijn die vlekjes prima te verklaren door het warrige verenkleed van dit individu, wellicht als gevolg van een regenbui of een badderpartij zoals Martijn zelf aangeeft. Die vlekjes zijn dus niet een hard kenmerk voor Krekelzanger, en wijzen ook niet op een jonge vogel.

Een harder kenmerk zijn de donkere vlekken op de schouderveren die op beide foto's zichtbaar zijn, al moet je ook daar wat voorzichtig mee zijn vanwege bovenstaande reden en de lichtval. Deze donkere vlekken zouden juist wijzen op Sprinkhaanzanger.

Maar hét harde kenmerk dat wijst op Sprinkhaanzanger en dat Krekelzanger uitsluit en dat op beide foto's zichtbaar is, is de tekening van de onderstaartdekveren, zoals Guido duidelijk aangaf. Lange donkere vlekjes op een lichte ondergrond, in plaats van witte toppen op een bruine ondergrond.

De conclusie is wat mij betreft heel helder: Sprinkhaanzanger, zonder duidelijke aanwijzingen voor een jonge vogel.

Met vriendelijke groet,
Leon Peters
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests