vogel Serengeti Tanzania

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
famfalkenburg
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 25 Nov 2010, 11:30

vogel Serengeti Tanzania

Post by famfalkenburg »

Kan iemand mij misschien vertellen welke vogel er op de foto staat? Mijn schoonvader heeft deze foto gemaakt in de Serengeti, Tanzania op 6 oktober van dit jaar. Zelf heb ik het (nog) niet kunnen achterhalen welke soort vogel dit is.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Pascal
vogel tanzania.JPG
vogel tanzania.JPG (103.77 KiB) Viewed 5019 times
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: vogel Serengeti Tanzania

Post by Fred van Maurik »

Dit is een maskerwever : maskerwever (southern masked-weaver, swartkeelgeelvink, Ploceus velatus)

De swartkeelgeelvink, zoals deze vogel in het Afrikaans wordt genoemd, komt in geheel zuidelijk Afrika voor zelfs in droge gebieden tot in Angola, Zambia en Malawi. Deze vogel is ongeveer 15 centimeter en weegt ongeveer 37 gram. Het mannetje is opvallend geel.

voor meer info zie: http://www.miriamad.nl/Namibie/Namibie_ ... vogel.html

groet

Fred
famfalkenburg
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 25 Nov 2010, 11:30

Re: vogel Serengeti Tanzania

Post by famfalkenburg »

Dank voor je reactie Fred! Helemaal super dat ik nu weet om welke vogel het gaat!
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Re: vogel Serengeti Tanzania

Post by Wouter »

Southern Masked Weaver lijkt mij niet waarschijnlijk aangezien de Serengeti (Noord Tanzania) veel te ver ten noorden ligt van het verspreidingsgebied van deze soort. Southern Masked Weaver heeft zijn meest noordelijke bereik in Noord Malawi, net ten zuiden van Tanzania.

Ook heeft Southern Masked Weaver geen bruin op de borst. Ik denk eerder aan Dottergele Wever - Vitelline Masked Weaver (Ploceus vitellinus) die met name ook in de Serengeti voorkomt.

Mvg

Wouter
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: vogel Serengeti Tanzania

Post by arenaria »

Ha die Wouter,

Jan Allex hier, zeer toevallig net gisteren terug uit Namibië. 200 soorten, 90 nieuw! Mijn Afrika-lijst is inmiddels ongeveer 500 soorten. Was trouwens ook in Solitaire, alwaar een praatje gemaakt met Moose en het boek van Ton van der Lee laten signeren.
Je hebt volgens mij gelijk. Southern Masked komt niet voor in Tanzania en het beest op de foto lijkt er ook niet op. Het probleem is wel dat het, denk ik, een niet-broedende man is. Bij Vitelline Weaver zegt ZImmermans BIRDS OF KENYA AND NORTHERN TANZANIA voor non-breeding male: 'yellowish olive above with dark streaks; pale yellow below with greyish olive flanks and white belly'. Ik denk dat dat deze vogel is. Dan de oogkleur. Die is bij deze vogel bruin, zou ik zeggen, of is het al naar het rode aan het gaan? Alle andere gele weavers hebben lichte ogen, behalve Village and Vitelline, maar het beest lijkt me te klein voor Village (die een knots van een snavel heeft, dan heeft die beest niet, dacht ik, maar moeilijk hoor?). Al met al zou ik ook zeggen Vitelline Weaver, maar ik kan met Google Afbeeldingen geen enkel plaatje vinden van een vogel in dit rare kleed. Heb ook geen boek waar dit instaat.
Biotoop past ook prima op Vitelline - bijna alle ander gele weavers uit Tanzania komen alleen voor in riet, bossen, zeer plaatselijk, etc.
Overigens had ik in Namibië 4 nieuwe weavers: Sociable, Cape, Lesser Masked en nog een die ik even niet meer weet. In 1980 was ik in Cambridge bij een optreden van de Tannahill Weavers, overigens, maar dat doet hier natuurlijk niet terzake.
Groet,

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests