deze ganzen staan niet in mijn boekje...

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

deze ganzen staan niet in mijn boekje...

Post by Jacqueline »

Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat voor ganzen dit zijn? Vorige week was het opeens een drukte van jewelste in het weiland tussen De Held (zuid) en Hoogkerk. Ze waren erg aanwezig. Ik vind vooral de stervormige plek op hun buik opvallend. Nou, ben benieuwd!

Groetjes,
Jacqueline
ganzen.jpg
ganzen.jpg (103.21 KiB) Viewed 2851 times
ganzen1.jpg
ganzen1.jpg (86.88 KiB) Viewed 2851 times
ganzen2.jpg
ganzen2.jpg (102.3 KiB) Viewed 2851 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: deze ganzen staan niet in mijn boekje...

Post by arenaria »

Heb je misschien een heel oude druk van het gidsje van Hayman, of een oude Peterson (Kist)? De Nijlgans maakt idd pas een jaar of 20 echt deel uit van de Nederlandse avifauna. Ik heb even gechecked: in nieuwe Haymans is de Nijlgans bijgetekend en in de nieuwste Peterson staat ie op plaat 96 ... bij de zeldzame exoten, wat natuurlijk allang niet meer terecht is.
Ik heb overigens nogal wat prima, nieuwe gidsen te koop voor ongeveer de helft van de prijs ... dus mail me!

Jan Allex de Roos arenaria@home.nl
User avatar
Jacqueline
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 17 Sep 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: deze ganzen staan niet in mijn boekje...

Post by Jacqueline »

Hallo Jan,
Ik ken geen Hayman of Peterson boekjes. Mijn (oude) boekje is de Gids Europese Vogels van Tirion en daarmee speur ik onze tuin en aanliggende weilanden af. Ik zie net dat de nijlgans wel in mijn boekje staat, maar ik had hem niet herkend van het plaatje vanwege het ontbreken van de witte vlekken op de vleugels. In ieder geval bedankt voor je reaktie! Betekent dit trouwens dat een nijlgans eigenlijk niet zo bijzonder meer is in Nederland? Ik had deze vogels nog nooit gezien en er zitten hier toch wel wat verschillende soorten ganzen het hele jaar door.

Groetjes,
Jacqueline
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests