Wat voor vogeltje??

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
spoelman007
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 17 Oct 2011, 19:13

Wat voor vogeltje??

Post by spoelman007 »

Geachte vogellaars,

Er zijn vast en zeker mede vogelaars die mij kunnen vertellen welk vogeltje dit is.
Ik kan wel gaan zeggen dat het een Tjiftjaf, Fitis of een ander familielid is uit deze orde, maar ik zie het verschil amper.
Dus graag jullie mening over dit vogeltje.

Mijn dank aan die gene die er moeite voor nemen om er naar te kijken.

Hans Spoelman
Wat voor vogeltje??
Wat voor vogeltje??
006_bewerkt-1.jpg (134.27 KiB) Viewed 3052 times
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Wat voor vogeltje??

Post by Arne »

Beste Hans Spoelman,

Op jou foto is een Tjiftjaf te zien. Het meest duidelijk verschil tussen Tjiftjaf en Fitis is de kleur van de poten. Een Tjiftjaf heeft donker tot bijna zwarte poten (zoals de vogel op jouw foto). Een Fitis heeft lichte poten. Ook is een Fitis gemiddeld iets lichter groen dan een Tjiftjaf. De vogel op jouw foto is iets minder licht groen zoals typisch voor Tjiftjaf.

Tjiftjaf en Fitis horen bij de meest algemene vogels van Nederland. Beide soorten zijn ook een algemene broedvogel in de stad. Er komt nog een derde soort regelmatig in Nederland voor. De Fluiter. Maar deze soort broed alleen in licht open bos. Fluiters zijn krachtig groen op de bovenkant en krachtig geel aan de borst. De buik is licht wit (dus duidelijk contrast). Ook heeft een Fluiter een heel lange vleugel (long primary projection; ik weet helaas niet het Nederlandse woord ervoor).

Alle andere soorten (en er bestaan vrij veel) zijn in Nederland alleen dwaalgast.

Groeten
Arne
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests