welke vogel roodpootvalk

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
hinnek
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 08 May 2013, 17:28

welke vogel roodpootvalk

Post by hinnek »

hoi zag dit gister bij de veenhuizerstukkennoord ik dacht aan een roodpootvalk kon geen betere foto maken
witgat 079.JPG
witgat 079.JPG (364.06 KiB) Viewed 5755 times
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: welke vogel roodpootvalk

Post by Arne »

Beste hinnek,
Volgens mij heb je gelijk. Dit lijkt inderdaad een juveniele roodpootvalk te zijn. De kwaliteit van de foto is helaas niet ideaal, maar er zijn verschillende kenmerken die voor een roodpootvalk en tegen een boomvalk spreken.
De koppatroon sluit alle anderen valken uit. Het kan alleen een juveniele boomvalk (adulte zijn meer zwart-wit en missen de licht gele tint) of een juveniele rootpootvalk zijn (adulte roodpootvalken zijn heel anders in kleur).
De ondervleugel lijkt vrij veel contrast te hebben. De dekveren van de armvleugel lijken iets meer geelrood hoewel de armpennen zelfs donker zijn en een donkere achterkant hebben. De handpennen zijn duidelijk lichter: er is meer wit dan zwart. Dus je hebt twee contrasten: tussen dekveren van de armvleugel en armpennen en tussen armvleugel en handvleugel. Dit zijn kenmerken voor een jonge roodpootvalk. Een jonge boomvalk heeft een meer gelijkmatig gekleurde ondervleugel en er is nauwelijks contrast tussen handpennen en armpennen.
Ook lijkt het postuur van de vogel iets meer op roodpootvalk dan op boomvalk. Een boomvalk heeft vrij smalle en lange vleugels. Die van een roodpootvalk zijn iets breder in de arm en iets korter. Dit lijkt het geval bij jou vogel te zijn, maar dat is moeilijk op een foto te beoordelen.
Je hebt niet toevallig nog een foto waar de bovenkant te zien is?
Groeten
Arne
hinnek
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 08 May 2013, 17:28

Re: welke vogel roodpootvalk

Post by hinnek »

hoi heb nog wel 2 foto,s kwaliteit is slecht ,wat mij opviel dat de vogel vrij donker was en met een behoorlijke snelheid voorbij kwam, dacht aan boomvalk , helaas kon ik geen mooie foto vastleggen ! groetjes
Attachments
rootpoot.JPG
rootpoot.JPG (300.38 KiB) Viewed 5687 times
hinnek
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 08 May 2013, 17:28

Re: welke vogel roodpootvalk

Post by hinnek »

:D
Attachments
rootpootvalk.JPG
rootpootvalk.JPG (552.92 KiB) Viewed 5687 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests