nog een witbandkruisbek???

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
GerritK
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 65
Joined: 05 Feb 2007, 00:00
Contact:

nog een witbandkruisbek???

Post by GerritK »

Hallo,

Bij het uitzoeken van de foto's van vandaag (5-1) kwam ik deze slechte foto van een kruisbek tegen met een smal wit bandje. Zou dit een tamelijk jonge witbandkruisbek kunnen zijn of is dit een bandje dat gewone kruisbekken soms hebben?

mvg,
Gerrit
Attachments
kruisbek-met-wit-bandje-1-5.jpg
kruisbek-met-wit-bandje-1-5.jpg (292.81 KiB) Viewed 6269 times
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: nog een witbandkruisbek???

Post by randomeda »

Hallo,

Ik zou toch voor de gewone kruisbek gaan. Die heeft soms, net als de witband, twee witte banden, maar kleiner dan de witband, en soms 1 , vooral juveniele mannetjes. Nu twijfel ik wel of dit een juveniel mannetje is, volgens mij een vrouwtje want minder gestreept. Persoonlijk moeten het bij een witband voor mij echt twee grote duidelijke brede strepen zijn. Maar goed, ik ben hier ook net nieuw in de kruisbekkenmaterie. Ik heb me in ieder beval gebaseerd op Hayman-vogelgids en Heinzl vogelgids.

vriendelijke groet,

Michel
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: nog een witbandkruisbek???

Post by meeuwiss »

Hoi Gerrit,
Deze Kruisbek (vrouw?) met de smalle vleugelstreep is al vaker gezien in de groep, soms samen met de Witband.
Smalle vleugelstrepen komen ook voor bij gewone Kruisbekken. In Westerveld zit een Grote Kruisbekman met een smalle, witte onderste vleugelstreep.

Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests