Welk Beestje zit hier in de boom?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Welk Beestje zit hier in de boom?

Post by Guest »

Hallo allen,

deze keer geen vogel maar een andere vraag die binnenkwam over mogelijke Boommarters hier in de provincie? de plaats van waarneming is bij mij (henk) bekend.

hier de vraag van Martin:

Situatie: Bij ons in de tuin stond een Els en vanwege een groot gat op de zijkant van deze boom (tot diep in 't hard) heb ik deze boom een paar jaar terug afgezaagd tot 1 mtr van de grond en 't gat intact gelaten.
Vandaag scharrelde mijn Jack Russel wel heel lang om deze stam heen. Na inspectie was ik zeer verbaast, 2 ogen kekn me aan, 't leek wel een klein hondtje.
Na wat googelen ben ik de mening toegedaan dat wij een gezin boommarters in deze stam hebben.

hierbij dan ook 2 foto's, wie kan aan de hand hiervan (mij) bevestigen of 't hier inderdaad om een boommarter gaat.

Vr Gr.

Martin

Image

Image
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Tsja, het zou kunnen. Het donkere masker en de witte vlekken daarboven doen echter ook wel aan bunzing denken. Maar misschien is daar de bef weer te groot voor.

A.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,

Ik ben er bijna zeker van dat het hier om een steenmarter gaat.

Groet Martijn Bakker
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Post by batman »

Leuke waarneming!

Het gaat in ieder geval om een marter (Martes sp.). Ik ben het met Martijn eens dat het hier meest waarschijnlijk een steenmarter betreft. Deze soort klimt evenals de boommarter in bomen en zit behalve in gebouwen ook wel eens in dit soort holtes en in bijvoorbeeld steenuilkasten.

Ik zal de waarneming voor de zekerheid ook nog even doorsturen naar de Werkgroep Boommarter Nederland.

Rob Koelman
(medewerker bij de Zoogdiervereniging VZZ)



Onderstaande tekst is afkomstig van de website van de Zoogdiervereniging VZZ (www.vzz.nl):

De boom- en steenmarter lijken sterk op elkaar en komen soms ook in hetzelfde gebied en biotoop voor. De boommarter heeft meestal een gele bef en de steenmarter een witte bef, maar er zijn boommarters met een (geel-)witte bef en steenmarters met een gelige bef. De oren van een boommarter zijn groter en staan meer naar het midden van de kop, die van een steenmarter meer naar de zijkant. De neusdop van een volwassen boommarter is bruin en van een steenmarter vleeskleurig (roze). Verschillen die nogal eens genoemd worden zijn een lichte rand aan de oren bij de boommarter en het doorlopen van de bef op de voorpoten bij een steenmarter zijn vooral individuele verschillen en niet bruikbaar om de soorten uit elkaar te houden. Het enige echt zekere verschil is de ondervacht die bij een boommarter donker, grijs-bruin, is en bij een steenmarter licht, wit, is.
User avatar
Aaldrik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2002, 23:00
Contact:

Post by Aaldrik »

Dit is een interessant plaatje, doet een beetje denken aan de marter van Gaasterland. Dit was ook een beest met een witte bef. Werd uiteindelijk toch als boommarter gedeterminteerd (zie laatste nr. van Zoogdier uitg. VZZ) Dit dier had echter wel een kastanjebruine vacht. Dit beest uit de tuin van Martin heeft in mijn ogen een fletsbruine vacht, in mijn ogen niet al te grote oren en de ondervacht schijnt licht op.

Wat me vooral opviel van de 6 steenmarters die ik de laatste maanden van de weg geplukt heb, was dat de vachtkleur echt fletsbruin is. In de 'hand' is bovendien altijd goed de lichte ondervacht te zien. De enkele volwassen zekere boommarters die ik in mijn leven heb mogen aanschouwen hadden alle een veel donkerder indruk.

Lastig te zeggen dus. Nog wel interessant is of er in de buurt van de holte ook een latrine te vinden is, oftewel een plek waar de marter zijn behoefte op een hoop doet.

Ik heb een linkje aan Hans Kleef gestuurd. Hij heeft al meer marters in handen gehad en kan waarschijnlijk uitsluitsel geven. Waar woont Martin trouwens?

Aaldrik Pot
WBN (actief in Noordwest-Drenthe)
User avatar
Aaldrik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2002, 23:00
Contact:

Post by Aaldrik »

Net een mailtje van Hans Kleef. Volgens hem steenmarter: brede platte kop en relatief ver uiteenstaande platte oren...

Aaldrik Pot
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests