Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by arenaria »

In mijn tuin vliegen al een tijdje een prachtig uitgekleurde man Koolmees en een vrouwtje dat mij steeds merkwaardiger begint voor te komen. Zij is gedrongen en grijzig, met een wittige vlek in de nek, maar wel met een buikstreep, hoewel die erg vaag is. Aan haar is geen geel te ontdekken. Haar witte wangen vertonen grijze vlekken. Ik heb op het Net een referentie gevonden aan een kruising Kool- x Zwarte Mees:

FOUARGE, J. 1996. Observation d'un oiseau présentant des caractères intermédiaires entre la Mésange charbonnière (Parus major) et la Mésange noire (Parus ater). Aves 33: 121-122.

Zijn er meer meldingen van zoiets? Heeft iemand een foto van een kruising Koolmees x Zwarte Mees? Kan iemand bevestigen dat zoiets voorkomt?

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Zeg Jan Allex,

Is daar niet eens een mooi fotootje van te maken zodat de discussie hier wat beter te voeren is?

Ana
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

In het Handbook of Avian Hybrids of the World (OUP 2006) komt deze combinatie (Parus major x Parus ater) niet voor. Hierbij moet ik wel de aantekening maken dat dhr.Fouarge wel in de literatuurlijst voorkomt van dit boek, maar het artikel uit Aves dat je noemt niet.

Arjo
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Koolmezen kunnen erg verschillen in kleurintensiteit. In het laatste nummer van 'op 't vinkentouw' staat een artikel over gebruik van de kleurkaart, ik geloof van Arnoud vd Berg. Als voorbeeld is een kleurenfoto geplaatst van een erg bleke koolmees. Maar die heeft verder wel de kenmerken van een koolmees.

Probeer inderdaad de mees te fotograferen, of een keer laten vangen (uit nestkast) door een ringer. Hij kan ook maten opnemen en foto's van de vogel in de hand nemen.

succes ermee

leon
maris
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Jun 2009, 22:24

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by maris »

Ik ben net nieuw hier en heb denk ik jouw vaststelling kunnen vastleggen op ons balkon in Antwerpen :-)

Ik denk dat dit een kruising is tussen een zwarte mees en een koolmees, ik kwam er eerst zelf ook niet uit of het een zwarte mees of een koolmees is, ze zijn met zijn 5en, 3 jongen. Dit is denk ik een jonkie.

Is dit wat je bedoelde?

Ik ben benieuwd wat jullie denken van deze vogeltjes, heb er eventueel meer. Ze zijn niet echt bang, en heel luidruchtig. Een blijft de wacht houden met een fel tsjie tjsie en wordt gevoerd door de meesjes die de netjes leegpikken. Ze vliegen wel weg bij een beweging, maar ik kan steeds dichterbij komen. Heb al leuke foto's kunnen maken.

Groetjes,

Marissa
DSC_0059.jpg
DSC_0059.jpg (134.46 KiB) Viewed 10176 times
maris
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Jun 2009, 22:24

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by maris »

PS. Hij heeft ook een lichte vlek in zijn nek, en sommige hebben geen borststreep. Deze wel.
maris
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Jun 2009, 22:24

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by maris »

Hier nog 2 foto's, wel beide met buikstreep. Op 1 ervan zie je de witte vlek op achterhoofd.
DSC_0055.jpg
DSC_0055.jpg (80.38 KiB) Viewed 10172 times
DSC_0103.jpg
DSC_0103.jpg (103.22 KiB) Viewed 10172 times
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by andreb »

Is het geen juveniel beest van dit jaar ??

Andre
maris
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Jun 2009, 22:24

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by maris »

Ze zijn nog wel heel jong ja, maar ik kan ze niet altijd goed uit elkaar houden met de ouders, ze zijn erg snel :-)

Ik ben dan ook geen expert, maar vroeg me af waarom ze allemaal wat vaal zijn en die typische zwarte kop met witte vlek viel me ook op.
Denk je dat dit een gewone koolmees is?
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by andreb »

Zwarte mezen hebben ook geen borststreep zoals bij een Koolmees .
Kijk eens naar een goed plaatje van een Koolmees , je zal zien dat deze soort ook een vlekje achtig iets achter op z,n kop heeft .

Andre
maris
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 08 Jun 2009, 22:24

Re: Kruising Koolmees X Zwarte Mees

Post by maris »

Oh wat leuk, bedankt Andre! Dan is dit dus gewoon een juveniele koolmees :-) Ook schattig en ik ben trots dat ze op mn balkonnetje zitten.

Groetjes,

Marissa
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests