nieuwe soort voor Groningen?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
jvthoff
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 16 Sep 2002, 23:00

nieuwe soort voor Groningen?

Post by jvthoff »

Vanochtend, 24juni 2008, kwam ik in de Veenkolonien deze -mij onbekende- broedvogel tegen (zie foto's).
De vogel heeft een nest met jongen.
Wie weet wat het is?

Jan van 't Hoff

Image

Image

Image
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by marnixjonker »

Mijn eerste indruk is Bosrietzanger (maar ik kan het mis hebben).
Het is duidelijk een "rietzanger" van de Acrocephalus familie. Een kleine Karrekiet is volgens mij wat bruinroder en zou bovendien een lichtere wenkbrauwstreep hebben. Het is ook geen Struik- of Veldrietzanger.

Wel doet de vogel erg bruin en gesleten aan, maar dit is mogelijk te verklaren doordat de vogel een nest met jongen heeft en continue voedsel aan het zoeken is. De Koolmezen die bij ons in het nestkastje broeden zagen er op een gegeven moment ook zwaar gesleten uit. Ben benieuwd wat anderen vinden.

Marnix
User avatar
jvthoff
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 16 Sep 2002, 23:00

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by jvthoff »

Het is absoluut geen bosriet en al zeker geen rietzangerachtige (egaal van kleur, boven dondergrijs, niet roodbruin).
Jan
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by Aart »

Ik zie er ook geen Bosrietzanger in. Ik kan me voorstellen dat je je even achter de oren krapt.
Wat een joekel van een oogstreep en de vogel lijkt op de eerste foto een gevorkte staart te hebben ipv een rechte of afgeronde wat veel van die rietbeesten altijd hebben.

Het lijkt me dat we hier toch wel uit moeten komen.

Aart
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by Aart »

Heb je hem nog horen zingen?

Op EBBNL suggereert iemand gewoon Fitis!

A.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by hdelange »

Hoi,

ik had de link ook even op EBNNL gezet, en hierbij een paar reacties:

Het is een Fitis. De vogel is stevig aan het ruien.

Groeten,
Ben Wielstra


Dit is toch een Fitis?

Laurens Steijn


Dit lijkt mij een fitis. De oogstreep is niet ongewoon voor fitis en de lichte poten sluiten hier ook goed bij aan. Verder is de vogel iets gesleten maar dat lijkt me niet raar rond deze tijd, wellicht dat ie daarom ietwat vaal is. Moet zeggen dat ie me ook helemaal niet doet denken aan een Acrocephalus, daarvoor vind ik de kop en snavel niet lang genoeg. Maar goed dat is mijn mening, ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Groet

Marc van der Aa
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by marnixjonker »

Blijkbaar heeft de wat lange snavel (door rui rond de snavel) mij wat verward. En mogelijk heb ik ook teveel naar het biotoop gekeken. Maar het is inderdaad geen Acro, maar een Phylo, en dan kom ik ook al snel op Fitis (gezien o.a. de pootkleur). Wel is de vogel behoorlijk gesleten en bruinig.

Marnix
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: nieuwe soort voor Groningen?

Post by bakker »

Hallo,

Jan schrijft "Heeft een nest met jongen" Dan is het toch heel makkelijk om de soort te bepalen als je naar het nest kijkt. Een tjiftjaf broed net boven de grond in een bolvormig nest, een Fitis broed op de grond, met alleen een bolvormig dakje. De familie "Acrocephalus" bouwen allen een komvormig nest gewoven tussen de planten groei, vaak enkele centimeters boven de grond.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests