40 jaar kogels in de Lauwersmeer

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by Aart »

Maart 2009. Het forum op de Avifaunasite meldt o.a. de volgende onderwerpen:
Draglines in natuurgebied,
Het nieuwe TV-kijken,
Dag van het Groene Dak,
Groene schets voor Helperzoom,
Alternatieven voor Essent en
Het Nieuwe Vogelen.
Onderwerpen waarin lezers zich uitspreken en discussiëren over natuur, milieu, vogels en hoe het allemaal beter kan. Een afspiegeling dus van de inspanningen van een actief deel van een vereniging voor vogelstudie en vogelbescherming.

Op onze site, ónder Forum, staat de aankondiging van een Vogelaarsdag voor de leden van Avifauna. Mooi, interessant en we worden van harte uitgenodigd te komen. Maar dan lees meer…
We worden verwacht in een militaire kazerne. Dezelfde kazerne waar vogelaars en natuurbeschermers jaren heftig tegen hebben geprotesteerd. Eigendom van een instantie die een groot deel van de voormalige Lauwerszee heeft veranderd in een oefenwoestijn. Een instantie die met oefeningen een enorme verstoring teweegbrengt die tot op Schiermonnikoog merkbaar is.
Uitgerekend met deze instantie werkt het bestuur samen om een Vogelaarsdag te organiseren.
Als het bestuur vogelbescherming hoog in het vaandel zou dragen, zou ze 40 jaar Lauwersmeer aan moeten grijpen om krachtig te protesteren tegen deze waanzin. De jaren in Irak en Afghanistan hebben wel geleerd dat militair ingrijpen alleen uiting aan frustraties geeft, maar nooit iets oplost! Het uitgangspunt van de vereniging zou moeten zijn:
“Het is genoeg geweest: militairen de Lauwersmeer uit!”, “Ruimte voor Wetlands en vogels!”

En hoe welkom zijn we eigenlijk. Het aantal plaatsen is beperkt. We kunnen er niet eens allemaal in. Vol=Vol. Waar hebben we dit meer gehoord? En mógen we er wel allemaal in? Identificatie vooraf is verplicht want er moeten voldoende gegevens over ons beschikbaar zijn. Wordt er een schifting gemaakt tussen gezaggetrouwe burgers en bijv. dienstweigeraars of leden met een antimilitaristisch verleden?

Het lijkt me dat we deze vogelaarsdag maar eens over moeten slaan en op de komende LV het bestuur op deze actie aan moeten spreken.

Aart
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by bakker »

Hallo Aart,

Bedenk wel dat juist deze gebieden nog enige natuurwaarde hebben. Er is een regelmatige storing aanwezig waar vogels en andere dieren aan wennen. Neem als voorbeeld de Oldenbroekse heide, een schietterrein op de veluwe. Dit waren wel de laatste plekken in Nederland waar nog duinpiepers zaten. Als dit soort (rust/oefengebieden) verdwijnen komt er recreatie voor in de plaats. Dit is vaak de doodsteek voor een gebied.

Groet Martijn Bakker
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by andreb »

Helemaal terecht toch dat ze willen weten wie er allemaal op hun terrein rond loopt ?
Ga maar naar een willekeurig fabrieksterrein en je zal merken dat dit inmiddels een algemeen iets is .
Dus id kaartje mee en gewoon laten zien en klaar is Kees .
Pas als je voor een langere periode op een defencie terrein bent word je bij mijn weten even nagetrokken .
Voor die ene dag schrijven ze je naam gewoon op .

Andre

(ps: Wat een geneuzel allemaal op dit forum over groene stroom (wat echt niet groen is ) tv zenders (die het door geldgebrek toch net niet gaan redden) een groen dak (die niemand wil hebben laat staan onderhouden) en het nieuwe vogelen ( wat we met elkaar al jaren doen maar nu pas word opgemerkt door sommigen ??)
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by wimvanboekel »

Hoi Aart,

hierboven zie je wat reacties van de 'Nieuwe Vogelaar', volgens mij. Die opmerking over de natuurwaarde van militaire terreinen die Martijn maakt is de standaardreactie tegenwoordig. Als je bedenkt dat zo'n beetje het hele militaire terrein in de Marnewaard bestaat uit opgespoten zand, dat de echte natuurwaarde van het gebied bedolven heeft, weet je wel beter.
Ik ben het met je eens dat het een raar idee is, dat je als natuurliefhebber ineens samenwerkt met de 'Vijand' van weleer. Maar misschien moet je juist wél gaan en dan een spandoek meenemen of een emmer verf of zo. Als iedereen dat doet wordt het vast een leuke bijeenkomst, met een echt 'terug in de tijd' gevoel. Kunnen de 'Nieuwe Vogelaars' eens beleven hoe het heel vroeger ging, toen we nog niet allemaal vanuit de auto naar vogels keken.

Groeten (en tot ziens op 4 april?)

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by bakker »

Zeg Wim,

Ik weet niet hoe lang jij al mee draait, maar ik ben zeker geen "nieuwe vogelaar" en wat betreft die militaire terreinen, ik bedoel natuurlijk niet alleen de marnewaard. Ik geef toch ook een voorbeeld. Echt een standaard reactie van een kortzichtig iemand.

Groet Martijn
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by hdelange »

Hallo mensen,

even een opmerking over het gehele forum gebruik, het is wel zo vriendelijk elkaars meningen een beetje met respect en tegen argumenten te beantwoorden.

Het is zeker niet de bedoeling elkaar persoonlijk te gaan beledigen.

Ik snap dat het soms op het randje is, maar houdt het een beetje netjes.

En als sommige items je niet aanspreken, sla je ze gewoon over, iedereen heeft verschillende belangen en interesses, en er kan best breed gediscussieerd worden zolang het raakvlakken met vogels en/of natuur heeft is daar niets mis mee.

Respecteer elkaars meningen, ook al liggen die mijlen ver uit elkaar.

zoveel verschillende mensen zoveel verschillende meningen.

groeten,

Webmaster Henk
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by bakker »

Goed beste mensen,

laat ik dan een voorbeeld geven. In de tijd dat er vele militaire terreinen zijn verdwenen zijn er ook veel vogels en planten verdwenen. Denk aan korhoen, duinpieper, tapuit en klapekster. In België in de Ardennen ligt het schietterein Elsenborn. Dit is een van de laatste plekken in heel België waar nog klapeksters zitten en dit is geen toeval. Op een schietterrein in het oosten van Duitsland zitten wolfen, ook dit is geen toeval. In deze gebieden heerst een speciale rust. Door de weeks wordt er vaak in bepaalde gedeeltes geoefend en in het weekeinde heerst er totale rust. Terwijl de openbare bossen in Nederland dan vollopen met dagjesmensen met hun honden en de daarbij komende troep en lawaai. En met alleen zand is niks mis. Er zitten juist op dit soort plekken vele zeldzame beesten zoals zandbijen, graafwespen, loopkevers en reptielen. Maar dit vele leuks zie je alleen als je wat breder georiënteerd bent.

Groet Martijn
User avatar
tjuk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2005, 23:00

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by tjuk »

We hebben besloten om 40 jaar Lauwersmeer te gedenken in de vogelaarsdag 2009, omdat er in dat gebied sinds de afsluiting zo enorm veel te beleven is geweest op vogelgebied. Dat gaat door tot op de dag van vandaag. We zijn toen op zoek gegaan naar een geschikte plek, waar je voldoende deelnemers kunt opvangen en van waar uit je gemakkelijk in het gebied excursies kunt organiseren. Nou, zulke plekken zijn met een lantarentje te zoeken, helemaal als je de kosten een beetje binnen de perken wilt houden. Inderdaad, de enige plek bleek de kazerne te zijn. En ook inderdaad, dat gaf wel even een discussie binnen het bestuur. 40 jaar Lauwersmeer komt echter maar een keer voor. Over 10 jaar is er 50 jaar Lauwersmeer en dat zien we dan wel weer. Ja, ik ben op de hoogte van de geschiedenis en ik ken de leus "laat de Lauwersmeer niet schieten" Hoe lang wil je daar mee doorgaan? 10 Jaar? 50 jaar? 100 jaar? Nog langer? Waar dat toe kan leiden, weten we. En ja, ik vind dat onze regering zich niet had moeten inlaten met Irak en Afghanistan. Het defensiepersoneel (zoals dat met een eufisme heet) is daar echter heen gestuurd door de politiek en is niet gegaan uit eigen beweging. De zittende Tweede Kamer en regering, die daar verantwoordelijk voor zijn, zijn verkiezingsresultaat.
Uiteindelijk vonden we dat we over onze eigen schaduw heen moesten kunnen springen in het besef dat, zoals onze Duitse buren zo mooi formuleren, 'jede Konzekwenz zum Teufel führt". Het gaat dan wel een beetje heel ver om te zeggen dat het bestuur "met deze instantie samenwerkt". Defensie biedt onderdak voor een lezingencyclus en dat is echt heel iets anders dan samenwerken. Je mag het van mij best opportunisme noemen, maar we hebben er wel een verhaal bij. En dat men om legitimatie van de bezoekers vraagt, is staande praktijk in Nederland, ik weet van organisaties waar heel wat strenger gecontroleerd wordt. Probeer op Schiphol bv. eens een vliegtuig binnen te komen met een nagelknipper, grote kans dat dat niet gaat lukken. De vogelaarsdag is bedoeld als activiteit voor de leden en om naar buiten te tonen wat de vereniging te bieden heeft. Hij is niet bedoeld als demonstratie ergens tegen.

Marinus Brijker
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by Aart »

Hallo Marinus,

Dank voor je toelichting. Ik begrijp eruit dat:
jullie geen ander onderdak konden vinden,
na 20 of 30 jaar het niet meer zo erg is dat defensie in de Lauwersmeer zit,
defensie eigenlijk een gewone horeca-onderneming is.
En dat het nog moeilijker is om óp Schiphol een lezing te organiseren.

Ik denk:
dat het nog steeds erg is dat defensie in het mooiste natuurgebied van Groningen zit,
dat op een SOVON-dag, een vogelfestival of een lezing in het Vinkhuys er nooit naar mijn legitimatie gevraagd zal worden,
dat defensie onze aanwezigheid in de kazerne als een mooi stukje PR ziet.
dat Avifauna zijn geloofwaardigheid als natuurbeschermingsorganisatie een beetje kwijt is.

Aart
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by fredvandernoord »

Beste Mensen,
De sfeer in deze discussie is niet helemaal de mijne, maar toch even het volgende:
Wij verblijven vaak wel zes maanden in het zomerseizoen op een camping in het Lauwersmeergebied.
Je wilt niet weten wat daar aan militaire activiteiten plaatsvindt.
'k Heb deelgenomen met de Waddenvereniging aan de actie "Stilte op de Wadden."
'k Bel verschillende keren per jaar het klachtennummer van de Koninklijke Landmacht in Den Haag als ik er verblijf.
Heel jammer allemaal dat dit zo moet in dit prachtige gebied.

Met vriendelijke groet,
Fred van der Noord.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by bakker »

Beste Fred,

Blijkbaar zitten er dan toch nog genoeg vogels in het gebied, wil je het er zes maand volhouden op een camping. En actie voeren voor "stilte op de wadden" is een prima idee, maar gaan jullie dan ook atie voeren tegen het massa toerisme die dan bijv. op het opengestelde vliehorst binnenstroomd? Dit is nog wel de plek, waar zich niet ver vandaan een kolonie Dwergsterns bevindt, ondanks het straaljager geweld. Nee, dan zijn mensen met honden, kites en trikes een goed alternatief. Bedenk eerst wat de gevolgen kunnen zijn van een idialisme voor dat je het kwade veroordeeld.

Groet Martijn
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by fredvandernoord »

Dag Martijn en allen die hiervan kennisnemen,

Zaterdag 28 maart 2009 is er een studiedag van de NOU in
het Vergadercentrum aan het Vredenburg 19 te Utrecht aanvang 10.30 uur.
Het thema: "VOGELS EN RECREATIE".
Het is goed om daar eens te gaan luisteren.
Zie voor de agenda de Site van de NOU.

Vriendelijk groetend,
Fred van der Noord.
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by huug »

Ik zie wederom een aantal reacties die er op neer komen, dat men alleen geinteresseerd is in vogelen en verder niks. Ik vind dat kortzichtig en dom. Die mensen begrijpen niet dat de teloorgang van een groot aantal vogels niet veroorzaakt wordt doordat er geen terreinen meer worden opgespoten, door militairen worden bewaakt, of (in een iets ruimer verband) doordat er geen vossen meer worden afgeschoten, maar door een veranderende wereld.
Rijd vooral nog even naar Texel of je die Sneeuwuil daar nog ziet, en bekommer je niet om de onnodige uitstoot die jouw auto veroorzaakt. Die Sneeuwuil móet je toch zien? Net als al die mensen die naar een goedkopere supermarkt moeten, naar een voetbalwedstrijd 200 Km verderop, of ga maar door.
Als je niet te ver kijkt is alles erg simpel. Ik vind het wel belangrijk dat ook naar andere dingen wordt gekeken. Ik zou als organisatie zeggen: OK, goed, Defensie is ook veranderd, dus we doen het daar, maar dan wel zonder die belachelijke rompslomp. Als het zo moet gaan we in het gras bij de dijk zitten.
Groeten Huug
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by bakker »

Beste Fred,

Lijkt me zeer interresant, maar ik moet dan helaas werken.

Mvg
Martijn
bolp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2009, 13:47

Re: 40 jaar kogels in de Lauwersmeer

Post by bolp »

Pfffff, vermoeiende discussie.
Gisteren een geweldige vogelaarsdag gehad. Zeer geschikte locatie met grote filmzaal en goeie verzorging, grote opkomst, boeiende lezingen en excursie. Voor herhaling vatbaar dus!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests