Influx Vuurgoudhaantje?

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Influx Vuurgoudhaantje?

Post by Aart »

Ha,

Zojuist had ik een Vuurgoudhaantje in de tuin. Niet heel zeldzaam, maar ook niet erg algemeen.
Op lauwersoog.com (1 nov.) las ik dat er maar liefst 25 vuurgoudhaantjes gezien waren.
Is er sprake van een influx of is dit normaal?
Heeft iemand hier een idee over? Mocht iemand nog waarnemingen hebben, meldt ze dan. De waarnemingenrubriek van avifauna is daar heel geschikt voor.

Aart
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by marnixjonker »

Het viel mij ook al op dat ik dit najaar meer Vuurgoudhaantjes heb dan gewone Goudhanen. Ik zat ook al aan een influx te denken.
Inderdaad een leuk idee om alle waarnemingen van dit najaar eens te gaan verzamelen.

Marnix
User avatar
wjfontijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 07 Nov 2004, 00:00

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by wjfontijn »

En wellicht is het interessant om die waarnemingen dan eens uit te werken in een artikeltje (voor de Gors natuurlijk!). Kopij :D

Groeten,

Willem-Jan
koperwiek
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 09 Nov 2009, 16:22

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by koperwiek »

Goedemiddag,

Wij hebben vanmiddag in onze achtertuin in een woonwijk ook het vuurgoudhaantje (mannetje) gezien. Dit was voor ons de eerste dat we deze vogel in onze tuin hebben gezien.

Mvg,

Henk
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by alcovanklinken »

Met dit soort oproepen loop je de kans op een zichzelf bevestigende waarheid. Doordat er nu mensen actief vuurgoudhaantjes gaan zoeken en waarnemingen insturen, zul je ongetwijfeld een piek in het aantal meldingen krijgen. Maar registreer je dan een reëel groter aantal vuurgoudhaantjes, of alleen een grotere activiteit van waarnemers?
Ik heb hier geen antwoord op, maar wil wel waarschuwen voor te snelle conclusies over het optreden van een invasietje.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by Aart »

Ha Alco,

Natuurlijk heb je gelijk. Je kunt je beter stil houden en later kijken of het aantal waarnemingen op sites hoger is dan in jaren daarvoor. Ditzelfde geldt natuurlijk voor meer onderzoeken en oproepen.
Neem nu bijvoorbeeld de patrijs. Als je in waarnemingenrubrieken kijkt, zie je dat de soort elk jaar afneemt.
Als we deze soort nu Vogel van het Jaar maken, dan worden er natuurlijk meer geteld dan uit de rubrieken bleek. De afname lijkt dan dus mee te vallen. Niet doen dus.

Gr. A.
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Ik heb het idee dat er misschien iets meer vuurgoudhanen rond vliegen maar vooral veel minder goudhanen dan afgelopen jaren. Is meer mensen dit opgevallen?

Rene Oosterhuis
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by Aart »

Hallo Rene,

Ja dat is mij ook opgevallen. En het klopt denk ik ook.
Als je op trektellen.nl kijkt bij Goudhaan en bij Vuurgoudhaan en van beide aantal vangsten en uurgemiddelden van dit jaar met vorig jaar vergelijkt, dan blijkt dat er dit jaar meer Vuurgoudhanen en minder Goudhanen zijn gevangen dan vorig jaar.
Alle ringstations tezamen werken als een betrouwbare meetmethode die onze vermoedens bevestigt.

Gr. A.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: Influx Vuurgoudhaantje?

Post by bakker »

Hallo allen,

Volgens mij een simpele verklaring. Het vuurgoudhaantje trekt in de winter naar het zuiden. Het goudhaanje niet. Het goudhaantje heeft de laatste winter een enorme klap gehad. Had ik in 2008 nog 5 paar goudhaantjes op het selwerderhof, in 2009 nul paar. Het vuurgoudhaantje heeft geen last van de winter, want hij is er dan niet meer.(Duitse naam, Sommergoldhänchen) Er zijn niet meer vuurgoudhaantjes er zijn gewoon minder goudhaantjes.

Groet Martijn Bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests