Buizerds in 't nauw.

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
Harry Westerhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2008, 11:14

Buizerds in 't nauw.

Post by Harry Westerhuis »

Beste vogelliefhebbers.
Volgend bericht kwam ik tegen op de site van Vogelbescherming onder het item "Ik en Vogels" >Vogelweb.Vond het een bijzonder gebeurtenis. Voor een foto en reacties op het artikel zie de site.
Buizerd
maandag 18 jan 2010 11:15 · Anne


Bijzondere waarnemingen in Westerveldse bos - Zwolle.

Rond 16 uur word ik gebeld door mijn broer Gerrit.
Of ik komen kan want hij heeft een buizerd gevonden die op de grond zit en niet meer weg kan komen, het lijkt wel of hij in een strik zit.
Natuurlijk is mijn nieuwsgierigheid gewekt en met mijn fotocamera ga ik op pad.
Gerrit staat mij al op te wachten en samen gaan we naar de plaats waar hij de buizerd heeft waargenomen.
Als we een stukje het bos zijn ingelopen zie ik inderdaad een buizerd met gespreide vleugels op de grond liggen en ik vrees dat de vogel reeds dood is.
Als we nog dichter bij komen begint de buizerd echter met zijn vleugels te slaan in een poging voor ons te vluchten.
Gelukkig, hij leeft nog.
Dan volgt er een grote verrassing want als we dicht genoeg bij zijn blijkt het niet om één buizerd te gaan, maar om twee.
Dat we dit niet direct zagen is niet vreemd want de vogels liggen als het ware over elkaar en hebben nagenoeg de zelfde kleur.
Eerst maar even een paar foto’s nemen en dan kijken wat we aan deze situatie doen kunnen.
Nu weet ik uit ervaring dat je goed op de poten van roofvogels moet letten want daar verdedigen ze zich indien nodig mee.
In dit geval extra moeilijk want ik heb nu met twee vogels te maken, dus oppassen geblazen.
Ik druk de vogels een beetje tegen de grond zodat ze niet kunnen bewegen en probeer vast te stellen waarom de buizerden niet weg kunnen komen.
Al snel heb ik de oorzaak gevonden. De vogels hebben het voor elkaar gekregen om met hun klauwen in bramentwijgen verstrikt te raken.
Als buizerden vechten slaan ze naar elkaar met hun poten en zo zijn deze twee vogels waarschijnlijk op de grond terecht gekomen en zijn toen om elkaar draaiend in de bramen verstrikt geraakt.
Voorzichtig maken we de vogels los van de grond en nemen ze mee naar de auto waar enig gereedschap voorhanden is.
Hier wordt de rest van de twijgen verwijderd en de vogels zijn nu weer los van elkaar.
We onderzoeken of ze verwondingen hebben opgelopen maar kunnen zo niets vinden.
Na nog wat foto’s gemaakt te hebben laten we de vogels daarom maar los en de vogels vliegen gelukkig zonder problemen weg.
Voldaan gaan we naar huis want als Gerrit de vogels niet gezien had waren ze nu dood geweest want ze hadden zich onmogelijk zelf kunnen bevrijden.

Toch bijzonder dat je dit soort dingen allemaal op Westerveld kunt meemaken.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests