SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook mee!

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook mee!

Post by hdelange »

SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het vierde jaar in: doe ook mee in 2010

Beste vogelaars,

Het Meetnet Urbane Soorten gaat alweer zijn vierde jaar in. Dit stadsvogelmeetnet is opgezet door SOVON Vogelonderzoek Nederland en Vogelbescherming Nederland om de aantalsontwikkeling en verspreiding van broedvogels in bebouwde gebieden beter in beeld te brengen. Het is een laagdrempelige telling geschikt voor ervaren en minder ervaren tellers. De resultaten van de eerste drie jaar zien er goed uit en in diverse artikelen en nieuwsbrieven is dat uit de doeken gedaan http://www.sovon.nl/default.asp?id=367

Zelf meedoen, individueel of als vogelwerkgroep

Als u interesse heeft om mee te doen, kunt u meer informatie vinden op de website van SOVON, waar ook een postcodegebied in de buurt kan worden uitgezocht http://www.sovon.nl/default.asp?id=367 MUS blijkt een leuk project te zijn om als vogelwerkgroep op te pakken. Er zijn enkele steden in Nederland die vrijwel vlakdekkend ‘geMUSt’ worden. De tellingen kosten weinig tijd (slechts twee ochtenden en een zomeravond, maximaal 2 uur/telling) en door de laagdrempelige opzet kunnen ook vogelaars met weinig telervaring meedoen. Voorwaarde is dat men de algemene soorten stadsvogels op zicht en geluid kan herkennen. Om hierbij te helpen heeft SOVON de MUS-cursus opgezet: een vogelherkenningscursus die met name ingaat op geluidenkennis, en via internet individueel te volgen is
http://www.sovon.nl/default.asp?id=454.

Met vriendelijke groet,

Jan Schoppers

Coördinator MUS
MUS@sovon.nl
024 -7 410 410
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook me

Post by RLindeboom »

Vanuit de Stadsvogelwerkgroep van Avifauna zijn we op zoek naar de MUS-tellers in de volgende postcodegebieden:
9712 (Centrum Noord)
9714 (Korreweg Zuid)
9721 (De Wijert)
9728 (Hoornse meer)
9735 (Kardinge intensief)
9741 (Selwerd)
9746 (Reitdiep/Dorkwerd)
9747 (Zernike/Selwerderhof)
Graag reactie mailen naar Maricée Ten Bosch (mctenbosch@versatel.nl) en/of Rob Lindeboom (rlin@home.nl)

Tevens zijn er nog een aantal leuke MUS-telgebieden in de aanbieding (zie ook bericht van Jan Schoppers hieronder), namelijk:
9715 (Indische Buurt)
9716 (De Hoogte)
9724 (Zuiderpark/Oosterpoort)
9732 (Lewenborg Zuid)
9733 (Lewenborg Noord)
9737 (Beijum West)
9738 (Noorderhogebrug)
9742 (Paddepoel)
9743 (Vinkhuizen)
9745 (Hoogkerk Noord)
Beste vogelenthousiasten zoek een leuk gebied in je buurt uit en doe mee met deze laagdrempelige telling (slechts 3 tellingen, waarvan 2 vroege en 1 avond-telling. Laat van je horen bij ons en Jan Schoppers.

Mvg
Rob Lindeboom
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook me

Post by arenaria »

Op dit moment van schrijven, 6 oktober, zitten de Huismussen in grote groepen bijeen. Ik kan het hier nu niet nakijken, maar ik dacht dat de broedplaatsen verlaten zijn en er collectief wordt overwinterd totdat in het voorjaar de nestholtes weer bezet gaan worden.

De Huismussen van de Nieuwe Schilderwijk, 9718, (waar ik woon) zitten m.i. al weken bijeen in enkele struiken aan de Wilhelminakade. De groep is ongeveer 30 individuen groot. De mussen slapen ook in deze struiken.

Het zou wel eens de kortste klap kunnen zijn om de Huismussen op de slaapplekken te tellen.

Jan Allex de Roos
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook me

Post by reneoosterhuis »

In iedergeval een deel van de huismussen heeft direct na de rui (in augustus/september) zijn of haar territorium al bezet en slaapt daar ook ipv in groepen op slaapplaatsen. Alleen slaapplaatsen tellen is niet voldoende.

Rene
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook me

Post by arenaria »

Dat gaat dan over territoriale mannetjes, neem ik aan? Mocht het percentage daarvan bekend zijn, dan zou dat gemakkelijk verrekend kunnen worden met de aantallen op de collectieve slaapplaatsen.

Jan Allex
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: SOVON stadsvogelmeetnet MUS gaat het jaar in: doe ook me

Post by reneoosterhuis »

Gaat om zowel mannen als vrouwen die als paartjes onder de pannen slapen. Deels om volwassen vogels maar ook al enkele vogels die dit jaar geboren zijn en nu al een territorium hebben verroverd.

Rene
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests