Waar zit de huismus?

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Waar zit de huismus?

Post by Maricée Ten Bosch »

Oproep

De gemeente Groningen en de Natuur en Milieufederatie willen graag weten waar mussen broeden in de stad.
Meldingen kunnen online worden doorgegeven.
Zie voor meer informatie:
http://www.duurzaamstestad.groningen.nl / mussen melden
of
http://www.nmfgroningen.nl / bouwen en wonen / activiteiten / De mus verdwijnt uit de stad
Doen!
Hartelijk bedankt,

Maricée Ten Bosch
(Stadsvogelwerkgroep, tevens stadsvogelsadviseur voor VNB)
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waar zit de huismus?

Post by arenaria »

Volgens mij valt het wel mee en is de Huismus helemaal niet bezig uit de stad te verdwijnen. Er zijn ontegenzeglijk minder Huismussen dan vroeger want onze steden (huizen) zijn nu eenmaal de laatste 50 jaar minder geschikt geworden voor Huismus. Je kunt stellen dat de dichtheden een tijdlang kustmatig - onnatuurlijk - hoog zijn geweest (iets wat ook geldt voor bijvoorbeeld Grutto).

Ik zie echter overal waar het nog wel een beetje geschikt is, gewoon (groepjes )Huismussen. Ze zitten werkelijk nog overal, in elke buurt, van buitenwijk tot pal in het centrum, in elk dorp en in elke stad, bij elke boerderij.

En voor de echte liefhebbers van deze soort: ga es naar een stad in het zuiden van bv Europa (Madrid was ik laatst) en aanschouw hoe ontzettend talrijk (tot op/over plaagniveau) deze soort is.

Alarmbellen moeten bij veel soorten rinkelen, maar niet bij de Huismus, waar in mijn ogen overdreven veel aandacht voor is.

Jan Allex
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Waar zit de huismus?

Post by Maricée Ten Bosch »

Jan Allex, tjielp tjielp

Misschien is het waar en gaat het weer goed met de Huismus. Ik hoorde laatst dat het een goed mussenjaar is.
Toch vind ik het prima dat dit vogeltje door de gemeente en NMF speciale aandacht krijgt nu.
De resultaten later dit jaar zullen vast meer weten te vertellen.
Dus... meld ze toch maar, die mussen die je ziet, als je wilt...
Welke soorten verdienen volgens jou wel meer aandacht?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Tjielp :wink:
Maricée
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waar zit de huismus?

Post by arenaria »

Wat mij betreft houden we dit forum algemeen van toon en gaan we niet persoonlijke vragen stellen aan individuele posters - zo is mijn eerste bijdrage niet bedoeld als 'aanval' op de mensen die het oorspronkelijke bericht plaatsten, maar als bijdrage aan een discussie over het onderwerp.
Maar ok. Laat ik ten eerste zeggen dat er in Nederland (voorzover ik dat nu kan bedenken) nog nooit een vogelsoort is gered door speciale aandacht (ik denk aan de laatste Korhoenders in het Fochteloeereveen, aan de laatste Duinpiepers op de Veluwe, Kuifleeuwerik, Kemphaan, etc). Ons land is te klein, kennelijk. Of zo.

Vogels die aandacht verdienen? Vaag heb ik het idee dat er hele reeksen bosvogeltjes zijn die het heel slecht doen. Gekraagde Roodstaart, Fluiter, Draaihals?

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Waar zit de huismus?

Post by anaburen »

Ha Jan Allex!

Hoe gaat het met jou?
Goed geslapen na de verkiezingsuitslag?

groetjes
Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waar zit de huismus?

Post by arenaria »

Hoi Ana,

je zit ook altijd vol grapjes. Ja, ik heb gisteren behoorlijk gewonnen, nee, niet op de PVV gestemd.

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waar zit de huismus?

Post by arenaria »

Vanmorgen gefietst via Paddepoel, Noorderhoogebrug, Adorp, Reitdiep, Garnwerd en via Oostum, Wierumerschouw en Dorkwerd terug.

Speciaal op Huismussen gelet.

Kan meedelen dat ze bij elk huis en elke boerderij zitten. Vooral langs de weg die ten noorden van Adorp richting Reitdiep loopt telde ik bij elk huis 2 paar (als mimimum). Ook op paaltjes in de weilanden tussen de Wolddijk en Adorp Huismussen, die perfecte Grauwe Klauwier-imitaties deden. Het gaat goed met de soort.

Overigens ook bij drie boerderijen/huizen luid krijsende Spotvogels.

Langs het diep verbazingwekkende dichtheid aan Rietzangers - soms 1 zingend exemplaar per 50 meter.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests