Rallenexcursie Peizermaden

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Rallenexcursie Peizermaden

Post by Aart »

Zaterdagavond 23 juni, bij geschikt weer, wil de excursiecommissie een "last-minute-excursie" organiseren naar de Peizermaden.

De laatste week worden in de Peizermaden Kleinst Waterhoenen gemeld, die natuurlijk niet alledaags zijn en die menigeen nog nooit gezien of gehoord heeft. Het hoogste aantal was zelfs 21 stuks, dat is in Nederland uitzonderlijk veel!

Naast de Kleinst Waterhoen kunnen er nog een aantal soorten mogelijk worden gehoord: Meerkoet, Waterhoen, Porseleinhoen, Waterral, Kwartel, Roerdomp en Kwartelkoning. Het zien van de soorten wordt wat moeilijker op dit tijdstip.

In verband met roepactiviteit moet er niet te lang gewacht worden en stellen we voor om zaterdagavond om 21:45 uur te verzamelen in de zw-hoek van de Borchsingel dat is in de nieuwe wijk Ter Borch (grens Groningen-Eelde). Daarvandaan kunnen we het gebied in lopen.
De leden hebben hier een mail over ontvangen!

HOUDT DE SITE GOED IN DE GATEN, OF TWITTER daar geven we aan of het allemaal doorgaat of niet!

De excursiecommissie.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by hdelange »

linkje naar het verzamelpunt:

http://tinyurl.com/bsexltn

je krijgt wel even de melding: "Deze inhoud in een nieuw venster openen" , als je daar op klikt is het goed!
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by hboerma »

Gaat een gezellige boel worden die avond. Er zijn ook een aantal mensen op pad vanwege de kwako- en porseleinhoen simultaantelling.
Tot hoe laat denken jullie dat de excursie gaat duren?

Herman Boerma
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by Aart »

Ha,

Ik denk dat de excursie tot uiterlijk een uur of half twaalf zal duren. De kwakotellers kunnen dan aansluitend hun gebied in.
De weersverwachting voor vanavond is niet slecht. Windkracht twee tot drie met mogelijk wat zeer lichte motregen.

Tot vanavond, Aart
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by hboerma »

Dank je voor de informatie Aart, dan begin ik vanavond rond 23.00 uur eerst aan de Eelderkant.

Herman Boerma
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by roel »

Gisteravond was er ook nog een select gezelschap in de Peizermaden.
Op de terugweg langs het Eelderdiep nog wel aardig wat porseleinhoentjes.
Dank voor degene die er was voor een leuke avond.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by hdelange »

Was inderdaad leuk dinsdagavond(kon zaterdag niet mee), helaas heb ik zelf het Kleinst Waterhoen niet gehoord op de gewone manier.

Toevallig fietsen Arnoud B. van den Berg met nog een ander met veel geluidsopname apparatuur rond, en daarvan even mee mogen luisteren naar opnames ter plekke.
Toen heb ik het geluid wel even gehoord van eentje die ver weg zat en alleen met die apparatuur te horen was, dat was natuurlijk wel heel leuk, maar zelf horen was mooier geweest. http://www.birdingbreaks.nl/overons/rei ... workerid=3

tot 00:30 ongeveer daar rondgelopen.

De melding van 15 Porseleinhoentjes van Lazar zou heel goed kunnen, zelf dacht ik ook wel tussen de 10 en 15 exemplaren te hebben gehoord, we hebben ze niet exact geteld.
Zeker ook wel tussen de 8 a 10 Waterrallen, 3 Bosrietzangers, een paar Blauwborsten en 1 Ransuil die even op het bord zat bij het bruggetje en ook wel een stuk of 10 Watersnippen geluid makend en nog een keer mekkerend rondvliegen, en de hele avond blies de Roerdomp op de fles.

Henk
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Rallenexcursie Peizermaden

Post by hboerma »

Tijdens de Kwartelkoningtelling van 23 juni jl, waarbij ik de avifaunagroep tegenkwam heb ik vanaf 11.30- 02.30 13 Porseleinhoenders geteld, 4 Kleinst Waterhoen, 1 Kwartelkoning (Eelderkant), 2 Kerkuilen, 2 Watersnippen, waarvan 1 klokketikkend en 1 blatend in de lucht, 5 bosrietzangers en slechts 1 blauwborst.
Het gebied is sinds vorig jaar wel explosief qua rallen. Qua rietzangers is er niet echt een extreme verschuiving vind ik. De grootse variatie sinds vorig jaar zit hem toch in de Peizerweering en bij het bruggetje waar de Kleinst Waterhoen te horen is. Bij mijn weten zijn daar verder nooit porseleinen of waterrallen gehoord. De verhoging van de waterstanden heeft toch ook effecten richting de Eeldermaden, ook daar voor het eerst een Porseleinhoen en Waterral gehoord.
Ben benieuwd wat ons een volgend jaar gaat brengen.
Het is wel te nat voor Kwartelkoningen iig, maar van de enige in het gebied die vanaf de Horst te horen was werd ik al erg vrolijk.

Herman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests