Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by RLindeboom »

Besten

Het valt mij in het veld op dat er dit jaar veel grasmussen en bosrietzangers zijn. Kloppen mijn waarnemingen?

Rob
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by arenaria »

In ieder geval onderschrijf ik de waarnemingen qua Grasmussen. Alleen al van de Herman Colleniusbrug via jaagpad Reitdiep naar Zernike, tel ik 6 of 7 zingende Grasmussen. Dit is een record, wat mij betreft.
Ook aan Hoorse Dijk en zo zit bij wijze van spreken elke 100 meter een Grasmus.

Jan Allex de Roos
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by randomeda »

Ik vroeg het mij vanmiddag net af: heb ik vorige jaren zoveel grasmussen over het hoofd gezien? BRZ gewone hoeveelheden.

groet
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by Aart »

In mijn BMP-plotje in de Onlanden heb ik minder Grasmussen en ongeveer evenveel bosrietzangers.

Groet Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by arenaria »

Overigens heb ik net een rondje door Stad gefietst en zou willen toevoegen: er zit tegenwoordig ook overal een Zwartkop te zingen.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by meeuwiss »

Inderdaad Rob, dit jaar nog meer Grasmussen in de Oosterpolder dan vorige jaren. Overal vind ik ze nu.
Ook de Bosrietzanger doet het erg goed hier, zoals alle voorgaande jaren.
Met erg veel moeite de eerste Spotvogel gevonden in de tuin van het Oude Veerhuis in Noordlaren.
De boomsingels rond de Zorgboerderijin Haren lijken niet meer aantrekkelijk, vroeger zaten hier 2 paar Spotvogels te zingen in mei!
En de eerste Fluiter moet ik nog steeds horen in het Noordlaarderbos, verdwenen of heel laat?
Groet
Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by Aart »

Met alle respect; iedereen heeft ideeën, indrukken en vermoedens. Maar hebben jullie ook aantallen/tellingen of ben je tijdens hoge roepactiviteit veel in het veld geweest. Vorig jaar had ik 16 paar grasmussen in mijn telgebied, nu 'nog maar' 9. Misschien komt daar nog wat bij, maar uit het eerst harde wetenschappelijke bewijs blijkt dat het juist slechter gaat met de grasmus dit jaar!
Misschien dat andere tellers andere ervaringen hebben, maar met vermoedens komen we er niet. :?

Groet Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by meeuwiss »

Als je meermalen per week hetzelfde gebied doorkruist weet je echte wel wat er zit aan broedvogels. Als je dan de Grasmus tegenkomt op plekken waar hij anders afwezig was dan hoef je geen ingewikkelde rekensom te maken. Het gaat erg goed met de Grasmus hier in de Oosterpolder. Er zijn ook jaren geweest dat met moeite 2 paar werd gevonden.
Sommige soorten zijn dit jaar juist in de min hier. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Blauwborst, Boompieper en Roodborsttapuit.
De Sprinkhaanzanger blijft op hetzelfde niveau. Ook de Kleine bonte specht laat het behoorlijk afweten, misschien door predatie van de jongen of de strenge winters. Een nieuwkomer sinds tientallen jaren afwezigheid is de Geelgors, 1 zingende man langs het spoorlijntje!
Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by Aart »

Misschien gaat het goed in de Oosterpolder, maar ik hoor nog steeds geen aantallen vergeleken met bijv. vorig jaar.
Zelf houd ik wel van rekensommen en heb even op waarneming.nl in Groningen gekeken.
In de periode 2013 1 mei t/m 27 mei waren er 627 meldingen van Grasmussen.
In dezelfde periode in 2014 'slechts' 465. Geen bewijs, wel een harde aanwijzing.

Bosrietzanger in die periode 2013 217; 2014 149.
Beide soorten lijken het slechter te doen dan vorig jaar.

Groet Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by meeuwiss »

Aart, ik heb nog mijn inventarisatie van de Oosterpolder van alle vogelsoorten voor de gemeente Haren en het Groninger Landschap erbij gepakt. Dan gaan we even terug in de tijd.
In 1999 telde ik in de Oosterpolder 7 paar Grasmussen. Op 12 mei 1999 telde ik langs het traject van het goederenlijntje alleen al 12 zangposten. De noorderlijke berm lag echter buiten het onderzoeksgebied en telde niet mee.
In 2001 telde ik in de Oosterpolder 10 paar Grasmussen, een toename van 3 paar, doordat het veenweidegebied veranderde in recreatie- en natuurgebied.
Ondanks het gegeven dat de Oosterpolder tegenwoordig een functie heeft gekregen als uitloopgebied van wandelaars met en zonder honden voor het dorp Haren is de vogelstand nog redelijk op peil. De grootste bedreiging vormt toch het toegenomen aantal huiskatten dat er rondstruint.
Het natuurgebied verandert natuurlijk constant door de opslag van bomen, menselijke activiteiten en door de rust na sluiting van het wandelpad langs de goederenlijn.
Tellen langs de spoorlijn is niet meer mogelijk, maar ik durf met deze getallen wel te stellen dat er volgens mij nog steeds 10 paar Grasmussen of meer voorkomen in de Oosterpolder. Ik zal nog eens een poging wagen dit te onderbouwen.
Guido
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Veel Grasmussen en Bosrietzangers?

Post by martijn »

Hoi,

Naar mijn idee niet meer of minder. Het gewone beeld van beide soorten. Soms verdwijnen er territoria op (vaste roep/broedplekjes) door verruiging of veranderingen maar vaak zingt de vogel dan een stukje verder op. Dat is het nadeel als je elk jaar het zelfde gebiedje telt of bezoekt. Dan zie je de verschuivingen niet meer. Sylvia- soorten zijn wel heel plaats trouw heb ik in de afgelopen jaren wel gemerkt. Veel nesten komen op de zelfde plek terug als het jaar daar voor. De bosrietzanger is wat dat betreft een pionier. Waar brandnetel of wilgenroosje staat met dooie stengels er tussen komen ze graag op af.........is het dat jaar daarvoor afgemaaid duurt het weer even.

Groet
Martijn
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests