Oproep Sovon en Avifauna Groningen

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by hdelange »

Avifauna Groningen en Sovon doen een oproep om tellers voor het lopende atlasblokproject bij elkaar te brengen.

Het Atlasproject van Sovon

Korte introductie:

Het Atlasproject van Sovon is 1 december 2012 gestart. Onze ambitie: eind 2015 zijn de vogels in elk van de 1685 atlasblokken (5 x 5 km) tijdens één winter- en één broedseizoen geteld door een kundige vrijwilliger.

2015 is het laatste jaar om mee te helpen met de tellingen.

Zoals het er nu voor staat lijkt het erop dat Groningen de provincie wordt waarin de dekking helaas het laagst uit valt, kijk hier bij het overzicht:

http://www.vogelatlas.nl/atlas/meedoen

Om dit tij te keren hebben Alco van Klinken en Henk de Lange aangeboden de Coördinatoren voor Groningen Willem-Pier Vellinga en Leon Peters te ondersteunen bij het opzetten van een soort van "vliegende brigades".

Het kan toch niet zo zijn dat wij onze provincie met de dichtheid van vogelaars die we hebben als slechts gedekte te laten eindigen voor wat betreft het aantal atlasblokken.

Bij deze doen we dus een uitdrukkelijke oproep om vogelaars bij elkaar te brengen om samen blokken te gaan tellen. Dit kost zo aanzienlijk minder tijd en is wellicht voor sommigen die tot nu toe getwijfeld hebben wel een aantrekkelijk aanbod. Naast de noodzaak van het tellen is het natuurlijk ook hartstikke leuk om te doen!

Wij scheppen de randvoorwaarden en handelen de zaken verder af richting Sovon, wij vragen dus voor de brigades alleen tellers.

We hopen dat we op een aantal van jullie mogen rekenen, waardoor we kunnen voorkomen dat er gaten in de Groninger kaartjes van de nieuwe atlas zullen vallen. Deze oproep geldt voor leden en niet leden van Avifauna Groningen.

Lees hier voor meer informatie en hoe jij je kunt opgeven:

http://tinyurl.com/pm8tvfo

Doe het en geef je op!

Henk de Lange en Alco van Klinken (namens Avifauna Groningen)

Willem-Pier Vellinga en Leon Peters (namens Sovon)
Willem-Pier
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2011, 12:08

Re: Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by Willem-Pier »

We hebben 4 dagen gekozen waarop we in het laatste teljaar met zoveel mogelijk tellers het veld in willen:

=>20-12, 7-2, 25-4, 6-6

Hoogstwaarschijnlijk zal het zwaartepunt van de activiteit in Oost-Groningen komen te liggen.
Voor de liefhebbers: schrijf alvast in je agenda, en vergeet niet even een aanmeldingsmailtje te sturen naar ADCGroningen@sovon.nl!

Henk, Alco, WP en Leon
Willem-Pier
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2011, 12:08

Re: Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by Willem-Pier »

Er zijn inmiddels 12 enthousiastelingen, waar in ieder geval 3 blokken mee geteld kunnen worden. We gaan naar ZO Groningen, om het gapende gat daar enigszins te vullen. Misschien een mooie mogelijkheid voor vogelaars uit die streek om een handje mee te helpen. De eerste dag is op 20 december, dus nog tijd genoeg om aan te melden. We horen het graag!
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by hdelange »

nog even ter aanvulling om het zichtbaar te maken dar Groningen nog steeds ver achter blijft:

zo'n 20 blokken blijven nu nog over, dus twijfel je nog, geef je dan op, het is het laatste jaar!
sovonblokken.JPG
sovonblokken.JPG (67.92 KiB) Viewed 15014 times
Willem-Pier
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2011, 12:08

Re: Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by Willem-Pier »

.... inmiddels zijn er vier blokken geclaimd voor de Avifauna telactie. Dat wordt leuk. Met een paar extra tellers kunnen we er meer aanpakken, en er is nog tijd genoeg om je aan te melden; doen!
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by hdelange »

nog een paar dagen te gaan, inmiddels bestaat de groep uit 16 personen, die a.s. zaterdag 20 december mee gaan tellen voor het laatste jaar van het atlasproject van Sovon.

U kunt nog steeds meedoen, we zijn nooit met te veel tellers, dus sluit je nog aan, ook als je twijfelt, gewoon doen!

Je mag ook mij een mail sturen: henkdelange@gmail.com

Henk
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Oproep Sovon en Avifauna Groningen

Post by randomeda »

Dag allen,

Voor het atlas-project tel ik het blok 7-54: pakweg Haren e.o. In 2012 en 2013 heb ik de wintervogel en de broedvogeltellingen gedaan. Nu is Haren natuurlijk een druk bevogeld blok dus het viel al snel op dat het qua soorten een beetje aan de lage kant was: ik heb bijvoorbeeld geen ransuil kunnen vinden, of een geelgors. Door veranderde privé-omstandigheden heb ik sindsdien niet meer de tijd om alle tellingen nog eens te doen, al ben ik wel druk met aanvullende waarnemingen. Ook heb ik al van een aantal mensen tips, aanvullende waarnemingen en hele kaarten met territoria gekregen. Dank daarvoor!
Ik zou zo vrij willen zijn om bij deze nog een oproep te doen voor nog meer van dat soort hulp. Zie bijvoorbeeld:

http://www.vogelatlas.nl/atlas/boest
En mocht er nog iemand mee willen tellen (bijvoorbeeld een kilometerhok), dan is die hulp ook van harte welkom. Qua juveniele Larus-meeuwen vrees ik dat mijn determinatie-skills gewoonweg te kort komen, en aangezien de Stainkoeln ook in mijn blok is daar ook nog winst te behalen. Elke waarneming is welkom! Voor waarnemingen zie de boest, waarneming.nl of stuur een mail naar mwijnhold-apestaart-hotmail.com

groet

Michel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest