Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by jhvenema »

Beste mensen,

Allereerst iedereen een inspirerend nieuw vogeljaar toegewenst!

Het aantal uitgebrachte stemmen voor de verkiezing van de VvhJ was dit jaar een stuk lager dan de afgelopen 2 jaren: 24. Een uitgesproken voorkeur voor één bepaalde soort was er niet dit jaar. Toch hebben we een winnaar! Avifauna Groningen Vogel van het Jaar 2015, de 10e in rij en opvolger van de Groene Specht, is geworden:

Gierzwaluw

De volledige uitslag (aantal stemmen; %):
1. Gierzwaluw (4; 16.7%)
2. Matkop, Blauwe Reiger/Grote Zilverreiger (allen 3; 12.5%)
3. Kneu, Grauwe Vliegenvanger, Boomvalk, Krakeend (allen 2; 8.3%)
4. Grote Lijster, Paapje (1; 4.2%)
5. Bruine Kiekendief (0; 0%)
Eigen voorstellen: Waterpieper (1; 4.2%), Witwangstern (1; 4.2%).
Afschaffen VvhJ (2; 8.3%)

Er heeft zich een vrijwilliger aangemeld voor het schrijven van de instructies (website) en het eindverslag (Grauwe Gors 2016). Dank daarvoor!
Het zal nog tot ongeveer eind april duren voordat de Vogel van het Jaar 2015 zich zal melden in onze provincie. Nog even geduld nog dus! Tegen die tijd zullen de instructies te vinden zijn op deze website.

Groet Jan Henk
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by Wilster »

Mooi. Afgelopen jaar was er een gierzwaluwtelling in de Stad georganiseerd door de Stadsvogelwerkgroep.
Dit jaar kunnen we dus bekijken hoe het er met de gierzwaluw in de rest van de provincie voor staat. :)
Ben benieuwd wat dat oplevert.

Arjo
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by Maricée Ten Bosch »

Goede keus!
Ik zou ook op de Gierzwaluw gestemd hebben :wink:

Maricée
pieter kobes
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 02 Jul 2013, 15:05

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by pieter kobes »

Hoi, ik heb de afgelopen twee jaar, de gierzwaluw gevolgd in mijn buurt, nu lees ik dat de gierzwaluw vogel van het jaar is geworden in daar ben ik helle maal mee eens, heb een jaar geleden bij mijn huis tegen de muur onder het dak. nestkasten geplaatst. in mei en juni zag ik dat ze er regelmatig er na toe vlogen, in af en toe ging er een in en uit, maar helaas nog geen broedsel gehad, ik hoop de aan komen jaar wel geluk te hebben,

groetjes Pieter kobes.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by jhvenema »

De eerste waarneming van onze jaarsoort 2015, de Gierzwaluw, heeft hedenochtend 8.08 uur plaatsgevonden.
Ons eigen lid Harm Jan Kiewiet tekende voor deze eerste Gierzwaluw waarneming bij het Lauwersmeer =D>.
Binnen enkele dagen zal onder dit forum nadere informatie worden geplaatst over de Jaarsoort 2015.
Vooralsnog gewoon de waarnemingen Gierzwaluw zo precies en volledig mogelijk invoeren via de waarnemingen (waarneming.
Jan Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by jhvenema »

Instructies/doelstellingen Vogel van het Jaar 2015 zijn inmiddels hieronder beschreven.
Dank aan Michel!
Laat de Gierzwaluwen tot ons komen!
Groet Jan henk
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by alcovanklinken »

Het doel van de Gierzwaluw 2015 is, als ik het goed begrijp, om inzicht te krijgen in de broedpopulaties binnen de provincie. Bereik je dat met waarnemingen die via de website worden ingevoerd? Volgens mij niet. Fouragerende gierzwaluwen kun je bijna overal zien, vooral in waterrijke gebieden. Ik denk dat de ''gierzwaluw-kaart'' aan het eind van het seizoen grote concentraties laten zien bij het Leekstermeer, Zuidlaardermeer en Schildmeer. Verder zullen volgens mij gehuchten als Zijldijk, Boerakker of Ter Wisch niet apart op broedende gierzwaluwen worden doorzocht.
Was het niet beter geweest om alleen ''broedindicatieve'' waarnemingen op te vragen?

Groeten,



Alco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Vogel van het Jaar 2015 is geworden...

Post by jhvenema »

Hallo Alco,

Dank voor je reactie.
Op waarneming.nl kan het gedrag ook aangegeven worden. Dus met name alle nest-indicerende gedragingen moeten als zodanig ingevoerd worden (met in het commentaar info over het aantal nesten), dus niet alleen "ter plaatse" (dat geldt ook voor het nu lopende Atlasproject!).
Na afloop kan er specifiek op deze waarnemingen geselecteerd worden en krijgen we inzicht in de verspreiding van de broedplaatsen en ook van het aantal nesten. Dat niet alle dorpen en gehuchten binnen de gehele provincie goed gemonitord gaan worden lijkt me evident (geldt ook voor alle voorgaande VAG VvhJ projecten), maar we kunnen wel een poging doen dit zo goed als mogelijk op te pakken met elkaar.
Wil je dit wel echt goed doen dan moet je gerichte afspraken gaan maken met een groep VAG waarnemers. VvhJ heeft echter een ad-hoc benadering met alle tekortkomingen van dien....
groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 3 guests