De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by alcovanklinken »

ik zie wel leuke mogelijkheden in het ''wat actiever kijken naar deze soort'': wanneer komen ze aan; in welke gebieden zie je ze het eerst? Maar vooral aan het eind van het seizoen: tot welke datum worden er nog vogels met jongen gezien? Onregelmatig stuit ik nog wel eens op een gezin eind augustus / begin september; komt dat vaker voor? en wanneer verschijnen ze op doortrek langs de kust?

vragen genoeg - of ze moeten allemaal al beantwoord zijn het het boek van Egbert Boekema. Maar daarvan is de inhoud alleen nog maar bekend bekend bij een drukker in Bedum!

Groeten,

Alco
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by Aart »

Misschien iets voor een werkgroep Grauwe Vliegenvanger? :wink:

Aart
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by jhvenema »

Ja ik wil ook wel even reageren want ik heb deze soort tenslotte ook voorgesteld.

Aart heeft natuurlijk gelijk, de inventarisatie is al wel gedaan voor deze soort (en alle andere) door het Sovon Atlas project.
Ben het wel eens met Alco dat we desondanks, of miscchien juist wel danzij we nu weten waar ze zitten, wel iets meer over deze soort te weten kunnen komen.

Want er is maar weinig onderzoek gedaan naar deze soort (weinig literatuur te vinden via Web Of Science).
De soort gaat sterk achteruit in Europa (vb Engelend 1977-2003: 82%).
Oorzaak wordt gezocht in milieuveranderingen broedgebieden en niet in overwinteringsgebied (Westelijk Afrika).

Idee is dat sterke teruggang in aantal insecten de oorzaak is.
Engels broed ecologisch onderzoek toonde aan dat broedsucces in tuinen 2x zo hoog is dan in bossen en agrarisch gebied.
Oorzaak: hogere predatie in bos en agrarisch gebied (m.n. Gaai).
Broedlocatie (in gebouw of in boom) maakt geen verschil in broedsucces.

Broedhabitat speelt dus belangrijke rol in broedsucces volgens Engels onderzoek.
Een inventarisatie naar waar de Groningse Grauwe Vliegenvangers broeden lijkt me daarom nuttig en te doen als doelstelling.
De soort is behoorlijk plaats trouw dus bekende locaties kunnen gecontroleerd worden.
Aanwezigheid beoordelen op broedzekerheid en info over broedhabitat doorgeven (Tuin/Park/Bos/Agrarisch gebied etc.).
Iets dergelijks is ook gedaan voor de Bonte Vliegenvanger VvhJ 2006, dus waarom zou dat nu niet kunnen?

Uiteraard krijgen we geen direct antwoord op de vraag waarom de soort achteruit gaat maar dat is in een dergelijk projectje in 1 jaar ook niet te doen.
Wel hopen we te weten te komen waar de soort broedt, iets wat voor NL nog absoluut niet bekend is.
Meer kennis daarvan kan een eerste stap zijn maatregelen te treffen de soort beter te beschermen.
Jan Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by jhvenema »

Wie gaat de informatie en instructiepagina voor de Grauwe Vliegenvanger schrijven?
Bij de VvhJ verkiezing was er een vrijwilliger die hier wel interesse in had.
Zou deze persoon zich via lezingen@avifaunagroningen.nl willen melden?
Nog een maand en de Vogel van het Jaar 2016 zal zijn intrede weer doen in Groningen. Er is dus nog even tijd...
Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests