Noorderhooidijk afgesloten.

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Noorderhooidijk afgesloten.

Post by CvS »

Enig idee waarom de Noorderhooidijk(Onnerpolder) is afgesloten?
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by jhvenema »

Was vorig jaar rond deze tijd ook het geval.
Ik denk (en hoop) dat in dit deel van de Onnerpolder het waterpeil weer flink verhoogd gaat worden de komende periode. Verkeer is dan niet welkom. De rust komt ook goed uit voor onze 2 deuren die de komende tijd hopelijk wat bronstig worden. Alhoewel: tijdje al weer niet gezien...
JH
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by CvS »

Goedemorgen JH


Dat is dan alleen maar prima dat het pad is afgesloten :D .Had er gisteren nog 1 gezien(maar heb de waarneming eraf gehaald) op de bekende plek,maar ik denk dat ik dit jaar geen waarneming plaats van de 'vliegende deur' om de bekende redenen :(

Cor
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by meeuwiss »

De laatste tijd wordt er geregeld een paar Zeearenden gemeld en gefotografeerd in de Mepper Hooilanden (Dr.). Zijn dit de vogels uit het Zuidlaardermeergebied? Zou kunnen, maar moeilijk vast te stellen op de gemaakte foto''s. Deze man lijkt mij ook geringd. Het lijkt me nog steeds onwaarschijnlijk dat zeearenden echt gaan broeden in het Zuidlaardermeergebied, teveel onrust het hele jaar door. De plannen voor de bouw van aanlegsteigers voor de pleziervaart bij de Uitkijktoren en het gemaaltje in de Oostpolder maken het gebied nog onaantrekkelijker voor deze schuwe vogels. Wie weet, misschien wordt het dan toch wat in Drenthe.
Guido
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by CvS »

Ja Guido,dat klopt helaas.
Ik kom net terug van het gemaal,maar had meer het idee dat ik uit een recreatiegebied kwam.
Mountainbiken op de dijk.
Honden in de weilanden.
Complete families op de dijk(ook waar je niet mag lopen) uiteraard met loslopende hond.
Veel onrust bij de vogels.

Dus ik snap de Zeearenden
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by jhvenema »

Heb even navraag gedaan bij een boer annex 'wildbeheerder' die ik op het gemaal tegen het lijf liep. Volgens hem is het afsluiten puur en alleen eigen initiatief van de molenaar en van niemand anders. Heeft dus niks te maken met waterpeilverhoging o.i.d. Op zich absurd dat een particulier een openbare weg/dijk als zijn eigen oprijlaan beschouwd en deze afsluit. Inmiddels is de dijk weer open en zijn alle barricaden weggehaald.

Deze boer was er op zijn zachtst gezegd niet blij mee dat kun je begrijpen. Kom je er aan met je tractor kun je eerst ketting en bord weghalen. Volgens hem is de molenaar bang dat de Noorderhooidijk te veel kapot wordt gereden en er daardoor te veel kuilen ontstaan waardoor zijn auto vies wordt. "Kiek hier moar, noar alle goat'n in Suderhooidiek. Hier is 't 's nachts oek drok. Denn word'n hier meer jong'n moakt dan dat d'r geboor'n word'n", aldus de boer.

Gisteren overigens de 6e KJ man weer gespot vanaf gemaal gelukkig (zie foto).... Ruim een maand afwezig geweest. Blijft intrigerend waar die beesten dan uithangen, vallen toch wel op zou ik zeggen. Waarnemingen op waarneming.nl staan automatisch onder embargo.
Attachments
ZA1.jpg
ZA1.jpg (21.53 KiB) Viewed 13147 times
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by randomeda »

Mooie foto! Maar ik vraag me wel af wat de waarde is van een embargo op waarneming.nl, als het waar, wel en wee van de deuren ook gewoon op dit forum te vinden is.....

groet, Michel
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by jhvenema »

Denk dat deze mededeling onder dit onderwerp hier op dit forum van AG wel kan Michel. Moeten we ons enthousiasme en plezier dat veel oprechte vogelaars hier aan deze vogels beleven laten ondermijnen door een enkele zich misdragende fotograaf?

Tsja, aan de ene kant wordt er een embargo opgelegd en aan de andere kant zien we aankondigingen in o.a. huis-aan-huiskranten over winterwandelingen die door dit gebied georganiseerd worden waarin mensen lekker worden gemaakt door deze te illustreren met de meest prachtige foto van zo'n vliegende deur.
Dergelijke wandelingen kunnen na het zien van deze foto eigenlijk alleen nog maar op een teleurstelling uitdraaien....
Groet JH.
User avatar
GerritK
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 65
Joined: 05 Feb 2007, 00:00
Contact:

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by GerritK »

Dan moet het embargo uitgebreid worden met de Kropswolderbuitenpolder, zie de waarneming van vandaag.

Gerrit
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by arenaria »

Een embargo op een nestplek van een broedende zeldzaamheid is te begrijpen, maar een embargo op het melden van een overwinterende Zeearend is onzin.

Jan Allex de Roos
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by martijn »

Dit komt allemaal voort uit het feit dat mensen zich niet kunnen gedragen. Neem als voorbeeld het kleinst waterhoen van vorig jaar in de oostpolder........er is zelfs gras weggeknipt ( in broedbiotoop) om het beest beter te kunnen fotograferen.


Martijn
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by arenaria »

Klopt, die KWs hadden daar een vaste stek en misschien wel een nest met eieren. Embargo zou daar gewenst geweest zijn. Heel anders dan een rondvliegende vogel.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by meeuwiss »

Dag,
Gisteren het bekende paar weer baltsend gezien tegen een strak blauwe lucht, De 6e KJ man sloeg tot tweemaal toe een prooi, waaronder een Aalscholver. De 4e KJ vrouw eiste steeds
de geslagen prooien bij hem op. Het zijn niet zomaar overwinterende vogels, maar het bekende, gepaarde stel, wat hier al jaren in het Zuidlaardermeergebied rondhangt.
Nu is het nog rustig in de polders, maar straks komen de wandelaars/vogelaars, die alle kades aflopen, de mensen van de hondenuitlaatcentra, de rattenvangers van het Waterschap die het gebied dagelijks met meerdere auto's controleren op Bisamratten, de stroom motorjachten op het Drentsche Diep en tenslotte de boeren.
Zeearenden kunnen een hoop hebben, maar deze dagelijkse verstoringen pikken ze niet in hun "broedgebied".
Desalniettemin ben ik het eens met Michel om de Zeearend-waarnemingen voor het gehele Zuidlaardermeergebied in te stellen, houden zo!
Er zijn altijd vogelaars die niet kunnen nalaten om de exacte rustplek van de Zeearenden even vast te leggen op de kaart, nogal kortzichtig en naief.
Groet
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by arenaria »

Ik weet het niet hoor, maar begrijp ik goed dat deze weg verboden gebied is? Zo ja, dan is het schandalig dat al deze groepen mensen zich hier komen verpozen.


Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by anaburen »

Plaatje erbij.
x2015-06-20_0035onnerpolder.jpg
x2015-06-20_0035onnerpolder.jpg (256.11 KiB) Viewed 12817 times
Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests