Noorderhooidijk afgesloten.

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by jhvenema »

Ana's plaatje zal dus tot het verleden gaan behoren want begin februari 2016 is het bord "doodlopend" vervangen door onderstaande borden:
Nieuwe borden bij ingang Noorderhooidijk.
Nieuwe borden bij ingang Noorderhooidijk.
Bord.jpg (85.13 KiB) Viewed 9873 times
Voor de goede orde hier even de betekenis van dit bord (bron: RVV):
Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
De geslotenverklaring geldt voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee, en dus niet alleen voor bestuurders.
Waar het om gaat is dat het niet alleen verboden is om zo'n weg in te rijden, maar ook om de weg te gebruiken. Ook stilstaan of parkeren geldt als gebruiken.

Wordt dus lopen hier volgens de letter der wet!
Als GLS beschermer reken ik mijzelf overigens ook tot de "vergunninghouders'', echter alleen per fiets.
Zou me niet verbazen wanneer de molenaar op eigen initiatief deze borden heeft geplaatst.
Groet JH
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by arenaria »

Rode rand, witte rand en dan weer een dunne rode rand? Dit lijkt me geen officieel bord, die hebben een andere kleurstelling.

Maar ik begrijp wel dat mensen hier (watvoor bord ook) wel te voet in mogen lopen - dan doen de mensen op Ana's foto dus niets illegaals, toch? Of je er een hond uit mag laten, weet ik niet, maar ik denk toch wel?

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by anaburen »

Ha Jan Allex,

Deze mensen doen helemaal niets illegaals. Tenminste, de meesten niet. Ze staan netjes op het pad te wachten op een glimp van het kleinst waterhoen.
Dat leidde fijn de aandacht af van het broedsel van de witvleugelstern. Zie het mooie artikel van Michel Krol in het IVN-blaadje De Groeningen, nr. 2016_1.pdf, blz. 22 e.v. "Zuidlaardermeergebied 2015 en verder": https://www.ivn.nl/afdeling/groningen-haren/groeningen
"...de witvleugelstern. Deze laatste had de meeste vogelaars mooi in de luren gelegd, want terwijl iedereen zich stond te vergapen aan het kleinst waterhoen bij de Noorderhooidijk,
broedde hij in alle ‘rust’ vlak langs het fietspad in de Oostpolder zijn eieren uit."

Ana
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by CvS »

Nog even op internet gezocht,maar geld niet voor voetgangers,dus geen probleem.

https://www.informatiebord.nl/oefenen/v ... e-verkeer/

C01 - Gesloten voor alle verkeer

Betekenis verkeersbord

Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

Eenvoudige uitleg

Hier mag je niet inrijden, je mag hier wel als voetganger doorlopen.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by jhvenema »

Dat leidde fijn de aandacht af van het broedsel van de witvleugelstern. Zie het mooie artikel van Michel Krol in het IVN-blaadje De Groeningen, nr. 2016_1.pdf, blz. 22 e.v. "Zuidlaardermeergebied 2015 en verder": https://www.ivn.nl/afdeling/groningen-haren/groeningen
"...de witvleugelstern. Deze laatste had de meeste vogelaars mooi in de luren gelegd, want terwijl iedereen zich stond te vergapen aan het kleinst waterhoen bij de Noorderhooidijk,
broedde hij in alle ‘rust’ vlak langs het fietspad in de Oostpolder zijn eieren uit."
Als je alle waarnemingen in onderstaande link bekijkt kun je toch niet stellen dat dit broedpaar onopgemerkt is gebleven en "in alle rust" de eieren heeft uitgebroed.
Ik zou eerder zeggen dat dit (solitaire!) broedpaar heeft geprofiteerd van de nabije aanwezigheid van het fietspad, en de drukte hier met fietsers en vogelaars, en daarmee wellicht predatoren op afstand heeft gehouden.
http://waarneming.nl/gebied/view/193059?sp=361

Verder lees ik niets in het stuk over de 3 broedparen Witvleugelstern in het natte grasland even zuid van het Onnerpoldergemaal. Hier zijn door diverse waarnemers 2-4 vliegvlugge juv. gemeld en gefotopgrafeerd:
http://waarneming.nl/gebied/view/193060 ... ows=20&u=0

Ook lees ik niets hoe het de jongen van de Kleinst Waterhoen is vergaan nadat het perceel waar ze in zaten bruut werd verstoord door een groep Limousin koeien. Naar mijn idee heeft het beheer hier een steek laten vallen door dit perceeltje niet af te rasteren met prikkeldraad.
JH.
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by Marco_Glastra »

In een flink deel van het gebied kiest Groninger Landschap voor extensieve beweiding als beheervorm. Dat levert een structuurrijke vegetatie op waar een soort als kleinst waterhoen zich blijkbaar goed thuis voelt. Er is geen beginnen aan om per broedgeval rasters te gaan verzetten. Moet je ook niet willen. De natuur blijft een kansspel en met ervaring en een beetje geluk kun je als broedvogel een eind komen.

Een aantal vogelaars verliest uit het oog dat het Zuidlaardermeergebied een gebied is waar boeren hun boterham verdienen, muskusrattenvangers doen wat hun wettelijk plicht is, bootjes over openbaar water varen en vele mensen op hun manier van het gebied genieten. Dat alles onder de rook van de stad Groningen. Het mooie is nu juist dat ondanks deze 'drukte' het gebied zich fantastisch ontwikkelt als broedgebied voor veel bijzondere vogels. In de fine-tuning kan het her en der best beter, maar grootschalig afsluiten van gebieden is niet aan de orde.

Van alle recreanten zijn het misschien wel de vogelaars - en dan vooral de categorie met telelenzen - die nog de meeste verstoring veroorzaken omdat ze als een magneet worden aangetrokken tot de plekken waar de zeldzame soorten zitten. Een goede gedragscode onder vogelaars en het elkaar er op aan spreken helpt meer dan welk toezicht dan ook.

groet,

Marco
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by arenaria »

Dat is mooi verwoord, Marco, dank daarvoor. Ik meende toch ook al dat het niet illegaal kon zijn dat wettelijk aangestelde personen Muskusratten kwamen vangen.


Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by meeuwiss »

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat een optelsom van verstoringen een reden kan zijn voor bijvoorbeeld de Zeearend om niet
in het gebied te gaan broeden. Dat is de realiteit en daar zullen we mee moeten leven. Wie nu de meeste verstoring veroorzaakt, dat is moeilijk
in te schatten. Daar zou ik geen oordeel over willen geven, het maakt mij niet zoveel uit, het gebeurt gewoon.

Het lijkt me door de toegenomen drukte verstandig om voor bepaalde soorten zoals de Zeearend, Klein/kleinst waterhoen, Witvleugelstern een
embargo te handhaven of in te stellen.
In extreme gevallen lijkt het me zelfs goed kades of wegen af te sluiten, zoals de Noorderhooidijk, de onverharde weg in Oostpolder (hek). Dat werkt
gewoon prima.

Het geheim houden van het broedgeval van de Witvleugelstern heeft erg goed gewerkt, hoewel....twee fotografen uit de omgeving van Dusseldorf hadden
de dag van hun leven. In goed overleg met de tientallen fietsers werden er prachtige foto's gemaakt.
Groet Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by Aart »

Marco maakt zich er wel een beetje gemakkelijk vanaf. Het Groninger Landschap investeert kapitalen om gebieden aantrekkelijk te maken voor vogels. Ze gaat daarin ver. Dat de natuur een kansspel is blijkt niet uit hun beleid. Het GL plaatst nestvlotten voor Zwarte Sterns, introduceert bevers in hun gebieden en durft zelfs jagers in te schakelen om hun weidevogels te beschermen.
Het Kleinst Waterhoen is zeldzaam en neemt af in aantal. Een stroomdraadje met een klok was in een uur geplaatst en had misschien voor een goede afloop kunnen zorgen!

Marco verliest misschien ook wel uit het oog dat een boer in Nederland gemiddeld 30.000 euro aan subsidies incasseert, daar kunnen de boeren misschien wel iets voor terug doen. Het vangen van muskusratten is omstreden en het is een schande dat de zogenaamde ‘bestrijders’ toegelaten worden in natuurgebieden. Van de powerboten die regelmatig door het Drents Diep scheuren word ik niet gelukkig ook al schijnt dat er dan bij te horen.

Het succes van het GL, dat er gelukkig is, wordt door de vogelaars bepaald. Zonder vogelaars geen stukken in de kranten en bussen met mensen die zelfs vanuit het buitenland hierheen komen om Witvleugelsterns te zien.
En volgens mij zijn die mensen met telelenzen juist de leden van het Groninger Landschap. Dat laatste weet ik niet zeker, maar het lijkt me goed om ook met deze leden een gedragscode af te spreken.

De Zuidlaardermeerpolders zijn dankzij het Groninger Landschap een succes geworden, maar inderdaad de fine-tuning kan her en der best beter.

Groet Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by meeuwiss »

De Zeearenden in het Lauwersmeer waren ook vandaag weer druk bezig met nestbouw.
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by jhvenema »

Ons eigen stel zat vanochtend rustig in de KWBP van de zon tegenieten. Mevrouw vertrok toen er wat meer wind kwam ri. ZLM.
Maar ja, mevrouw is nog slechts een 4e KJ (3 jaar oud) dus we moeten nog een jaar of zelfs twee jaar geduld hebben denk ik voordat het hier echt gaat gebeuren allemaal.
Hopelijk heeft het inmiddels volwassen 6e KJ mannetje dat geduld ook.
We wachten het allemaal met spanning af.
groet, Jan Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Noorderhooidijk afgesloten.

Post by meeuwiss »

Jan Henk,
Hoewel ik ervan uitga dat het Zeearendenpaar nog niet gaat broeden dit jaar, lijkt me het onverstandig het embargo te omzeilen door je waarnemingen toch hier op het forum te melden.
Anderen gaan wellicht jouw voorbeeld volgen en dat is nu juist niet de bedoeling.
De beheerders prijzen zich heel gelukkig met dit Zeearendenpaar en wij als Avifauna-leden moeten juist achter hen staan in deze.
Het lijkt er nu al op dat de Onner- en Oostpolder gaan veranderen in een dorre, saaie vlakte met alle soorten pitrus en dat is dan weer jammer.
De grote groepen Soepganzen, Brandganzen en Kolganzen hebben het wel naar hun zin.
Groet
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests