De Grauwe Gors 2016

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

De Grauwe Gors 2016

Post by Maricée Ten Bosch »

Gisteren zijn de eerste Grauwe Gorzen op enkele adressen handmatig bezorgd.
Geluksvogels. Hun adres lag toevallig op de fietsroute van het redactieadres -
waar zo'n 330 Gorzen door ons in enveloppen werden gestoken - naar huis.
Redactieleden brengen altijd zelf een aantal exemplaren rond, dit om de onkosten te drukken. Het merendeel wordt per post verzonden.
Voor de meeste leden geldt: heb nog eventjes geduld....
Avifauna heeft een 72-uurs contract met de PTT, economisch voordelig.
Dit betekent dat de post niet direct de volgende dag bezorgd wordt, het kan even duren.
Onze voorzitter Egbert Boekema kreeg het eerste exemplaar in handen.
We hopen dat hij en zoveel mogelijk leden van onze vereniging genieten van deze nieuwe Gors.
Hij is met inzet van veel mensen tot stand gekomen.
Op de eerste plaats natuurlijk veel dank aan alle auteurs! Met bloed, zweet en tranen werkten zij aan hun artikelen. Dit is overigens bij het lezen niet te merken. Als je zelf nooit iets schrijft, heb je vaak geen idee hoeveel tijd er in gaat zitten voor de zinnen lekker lopen en de inhoud goed te volgen is.
Dan de schitterende foto’s. Zonder deze zou de Gors oersaai zijn. Dank dus aan alle fotografen voor hun platen!
De vormgever heeft er tenslotte weer een zeer fraai geheel van weten te maken. Althans, dat vindt de redactie. Mocht u, geachte lezer, ons kritiek dan wel lof willen toezwaaien, wij ontvangen het graag. Ten alle tijden bereid tot verbetering, u kent dat wel.

Te koop
Vanaf half maart is de Grauwe Gors te koop bij boekwinkel Godert Walter (Nw. Ebbingestraat), fotowinkel Sipkes (Poelestraat) en natuurvoedingswinkel de Nieuwe Weg (Nieuweweg). Prijs: € 12,50

Met groet, uw redactie van de Grauwe Gors,

Aart van der Spoel (hoofdredacteur),
Bauke Koole, Rob Lindeboom, Maricée Ten Bosch
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: De Grauwe Gors 2016

Post by randomeda »

Zojuist (19:30) de brievenbus opengemaakt en daar een grote witte enveloppe gevonden. De grauwe gors was gearriveerd! Nu een uur later even pauze van het lezen. Een pluim voor de auteurs, redactie en andere betrokkenen!

groet, Michel =D>
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: De Grauwe Gors 2016

Post by alcovanklinken »

Ik hoorde ook bij een vroege lichting (eigenlijk: bezorging) en heb al gesmuld van de inhoud van de Gors. Redactie en andere betrokkenen: veel dank! Je zou bìjna niet meer naar buiten gaan met zo 'n mooie weergave op papier.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: De Grauwe Gors 2016

Post by arenaria »

Het Jaarboek Grauwe Gors 2015 is inderdaad werkelijk prachtig - geweldige foto's, mooie informatie en bijna foutloze opmaak (voor de harde kern kommaneukers onder u: zoek de foute spatie op p 34).

Kritiek heb ik weinig. Ten eerste zouden enkele artikelen gebaat zijn bij inkorting (we hoeven toch niet altijd alle cijfers per week?) en ten tweede kan ik persoonlijk niks met dichtheden Havik en Matkop van 0,1 per 10 hectare. Als ik de cijfers voor Havik in de tabel op p 23 optel, kom ik tot 1,2 Havik voor 6 bosgebieden ... hoeveel Haviken zitten daar nou eigenlijk? Ik vermoed één paar, maar waar komt die resterende eenvijfde Havik vandaan, en hoe moet ik me eenvijfde Havik voorstellen?

Laten we hopen dat er zich nieuwe redactieleden aanmelden voor het maken van Jaarboek 2016!

Jan Allex
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: De Grauwe Gors 2016

Post by reneoosterhuis »

Hallo Jan Alex e.a.,

Als auteur van het artikel met dichtheden een reactie:

Het simpelweg optellen van dergelijke gemiddelde en je dan afvragen wat eenvijfde Havik is klopt niet. Het optellen van de gemiddelden geeft helemaal geen antwoord op de vraag hoeveel haviken er nu eigenlijk zitten. Om deze vraag te beantwoorden zijn ook minimaal de gegevens uit tabel 1 nodig.
Onder het kopje resultaten staat beschreven waarom de gemiddelde dichtheden per 10 hectare zijn berekend. Dit is gebeurd om verschillende bosgebieden, van verschillende grote en ook nog eens in verschillende jaren geteld met elkaar te kunnen vergelijken. De dichtheid van Havik als los getal zegt niet veel (omdat het een vogel met groot territorium is) het gaat om de selectie van 44 soorten gezamenlijk die zeggen wel wat over de kwaliteit van het bos. Bij soorten met een kleiner territorium zegt het ook op soortniveau wel wat; zie de uitgewerkte voorbeelden van grote bonte specht, boomklever en gekraagd roodstaart. De dichtheid van Matkop varieert tussen 0,1 en 1,0. Met in het achterhoofd dat deze soort het niet goed doet is het interessant te weten dat er grote verschillen zitten tussen de bossen.

Ik had er voor kunnen kiezen om de telresultaten van alle 6 gebieden en alle 32 tellingen in een grote tabel te gieten. Dan had de vraag beantwoord kunnen worden hoeveel haviken er nu zaten maar daar heb ik niet voor gekozen en het was ook niet het doel van dit artikel.

Rene
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: De Grauwe Gors 2016

Post by Maricée Ten Bosch »

Dank voor de positieve en enthousiaste reacties :)
Leuk om te horen dat jullie er van genieten.
Aan de vorige redactie zijn wij ook veel dank verschuldigd, zij gaven jarenlang het goede voorbeeld en gaven bovendien het eerste jaarboek vorm.
Wat betreft lengte van artikelen, we hebben een maximaal aantal woorden ingesteld: 3500. Zie de colofon.
Daar staat ook de deadline voor aanleveren van stukken: 15 nov. 2016

Groet! Maricée
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests