Little Big Day?

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Meld je je aan. Alco?

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Stand van zaken: nog net niet genoeg aanmeldingen voor een echte Little Big Day, denk ik, tenzij de aanmelders zelf een teamgenoot vinden en meenemen, dan zijn wel al rond.

Datum prikken is inderdaad een goed idee, maar is wel lastig. We kunnen zo vroeg van tevoren niet zeggen hoe het weer zal zijn, en we willen niet al te veel wind en zeker geen zware regen. Tenminste, ik niet (kom uit een geslacht van slappelingen).

Ik denk aan een zondag: rustig qua autoverkeer en meestal toch een wat kalme dag. Wat dachten we van zondag 7 mei, of van zondag 14 mei?

Misschien een idee om deze twee dagen vooralsnog als opties aan te houden en kort van tevoren naar de weersverwachting te kijken?

Jan Allex
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Little Big Day?

Post by alcovanklinken »

moi Jan Allex,

Ik adviseer om nu een datum vast te leggen, voor de duidelijkheid. Op 14 mei zou ik wel kunnen en heb dan al een teamgenoot (tenminste als een familieteam is toegestaan).

Groeten


Alco
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Dat is dan duidelijk - een compleet team erbij (familie mag!) - dan gaat het door.

Meer aanmeldingen zijn welkom!!

De datum wordt zondag 14 mei 2017. Ik stel voor van 7.00 uur tot 18.00 uur. Overigens is het wel toevallig en misschien symbolisch, maar gisteren is de oude Pizzeria Pino, bij het Sterrebos, afgebroken (hier kwamen we vroeger, na de Big Day, bijeen).

Alco: kun jij ons aan een downloadabele kaart van de huidige Gemeente Groningen helpen - ik kan op het Internet niets vinden en we moeten de grenzen duidelijk vaststellen. Anders koop ik een kaart en maak daar alvast een grote foto van. Ik neem aan de de echte fanatici nu al beginnen met het voorwerk (speuren naar nesten, voerplaatsen aanleggen, netwerk van spionnen opbouwen, tegenstanders buitenspel zetten en om de tuin leiden).

Over een eerste prijs denk ik na.

Jan Allex
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Little Big Day?

Post by randomeda »

Ik kan me nu nog niet vastleggen, maar het lijkt mij op zich wel leuk. Onder voorbehoud meld ik me aan.


groet,

Michel
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Met dank aan Alco hier een kaart van het LBD-gebied voor 14 mei. Vloeivelden, KVI en Koningslaagte zitten er ook in, dus. Meerstad weet ik nog niet.


http://data.nlextract.nl/opentopo/400pi ... enTopo.jpg
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Over de grenzen van de Gemeente:

Alles wat op deze kaart helderder is gekleurd (en omzoomd door een stippellijn) hoort bij de gemeente Groningen. Dus Meerstad, de voormalige roeibaan en de Harksteder polder zijn Stad-Gronings; het dorp Harkstede bijv. niet.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Na enig gezoek heb ik het verslag van de Gemeente-Groningen-Big-Day in de Grauwe Gors gevonden (gehouden zondag 6 mei 1990, verslag in de GG Jaargang 18, nr 3, nov 1990, pp 17-20).

Er waren 7 teams die samen 128 soorten waarnamen (ik moet nog zien dat we dat aantal in 2017 ook halen, maar misschien toch wel). Opvallendste soort was toen de Urkse Tortel, maar het kan zijn dat er een T is weggevallen in het typoscript.

Ik ga nu de regels opstellen en die zal ik in de loop van deze week hier publiceren.

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Vraag aan de deelnemers (en aanmelden kan altijd, tot 12 mei, zou ik zeggen): tellen we ook soorten die we alleen horen? Persoonlijk vind ik daar helemaal niets aan ... mijn levenslijst zou alleen al 10 soorten Tapaculos langer zijn als ik ook geluid zou tellen ...

En niet-tellen van geluiden betekent natuurlijk ook dat opstaan voor het licht wordt geen zin heeft, wat ik zelf wel prettig vind.

Dus mijn voorstel: alleen zichwaarnemingen tellen (zelfs voor Roerdomp en zo). Ik wil verder helemaal niet democratisch doen (en democratie in een tijd van sociale media werkt sowieso niet), maar dit wil ik jullie ff voorleggen.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Little Big Day?

Post by anaburen »

Doe niet zo raar, Jan Allex, natuurlijk tellen waarnemingen op gehoor. En op reuk en op de tast.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Op de site www.vogelsvangroningen.nl (die sinds 2012 niet meer lijkt te zijn bijgehouden, maar ik kan me vergissen) staat een checklist van 380 in de provincie geziene soorten.

Deze lijst is natuurlijk ook voor de Gemeente Groningen bruikbaar en ik zal die dan ook tzt beschikbaar stellen aan de deelnemende teams. De lijst heeft per soort een aanvinkhokje, dus dat is handig. Zelf uitprinten (7 pagina's) mag natuurlijk ook, maar iedereen op pad met dezelfde lijst, zou ik zeggen.

Graag hoor ik van de aangemelde deelnemers of ze al een team hebben - ik begrijp dat Alco al een mededeelnemer heeft, en ikzelf heb ook een teamgenoot gevonden. Uiteraard kunnen we ook, na een democratisch proces van wederzijdse consensus, teams vormen met leden die zich vooralsnog alleen met zichzelf hebben aangemeld.

Het is op dit moment mogelijk om twee teams te maken met meer dan 2 deelnemers, uiteraard, maar ik vind 2 teams een beetje weinig, terwijl 3 of 4 er al op begint te lijken.

Jan Allex
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Little Big Day?

Post by randomeda »

Dag Allen,

Ik heb nu 2 teamgenoten en wellicht een 3de erbij. Afhankelijk van hoe groot de teams worden kunnen we dan nog splitsen.

groet,

Michel
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Dat is prachtig, het gaat dus echt door!

In de loop van volgende week inventariseer ik de deelnemers, zet alles op een rij en publiceer enkele regels.

Groet,
Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Little Big Day?

Post by arenaria »

Ik heb gepoogd beknopt de regels voor de Little Big Day van zondag 14 mei op te stellen met als leidraad de regels van 6 mei 1990.

DA RULES

- Alle vogels besproken in de nieuwste editie van L Svensson, ANWB Vogelgids van Europa, mogen geteld. Dus ook Nijlgans, Grote Canadese Gans, Fazant en Stadsduif.
- Met vervoert zich zonder gebruik te maken van een vehikel met interne verbrandingsmotor. Electrische fietsen en scootmobielen zijn toegestaan.
- De getelde soorten moeten zijn waargenomen (zicht of geluid of beide) met de voeten van de waarnemers binnen de grenzen van de Gemeente Groningen zoals aangegeven in een eerdere bijdrage aan deze reeks mededelingen. Overvliegende vogels tellen dus ook.
- Een soort telt als per team minstens twee deelnemers de waarneming hebben gedaan.
- Afgesloten en verboden gebieden mogen niet worden betreden. Wel mag men over of door hekken kijken en waarnemingen doen van afstand.
- De start is op of na 0.00 uur op zondag 14 mei 2017 (maar later beginnen mag ook) op een vrij te kiezen plaats binnen de Gemeente Groningen en de finish is precies om 18.30 op dezelfde dag in Pizzeria Rigoletto, Nieuwe Ebbingestraat 113, Groningen. We eten dan op eigen kosten pizza of pasta of wat dan ook (al vind ik kip, parelhoen, fanzant of gans in deze context niet zo kies). De Vereniging Avifauna Groningen draagt niet bij en stelt dus ook geen prijzen oid beschikbaar voor de winnaar.
- De organisator (ik dus) bepaalt na bespreking welk team heeft gewonnen. Winnaar is in principe het team met de meeste waargenomen soorten, maar iets als, bv, Stellers Zeerarend, telt dubbel.
- Bij voorspelling van noodweer gaat de LBD niet door.

Ik wil het hier bij laten wat de regels betreft. Uiteraard kunnen we die eindeloos verfijnen, maar dat lijkt me voor dit kleinschalige gezelligheidsevenement nou niet nodig. Post maar een reactie als ik echt iets heel belangrijks vergeten ben.
Mijn teamgenoot en ik hebben gisteren alvast een verkenning gedaan en kwamen nog niet tot 50 soorten ... dat zal dus beter moeten, maar op dit moment van schrijven zijn lang niet alle soorten al terug en ik kan nu al verklappen dat het waarnemen van diverse soorten (bv Sperwer, Havik) behoorlijk toevalsafhankelijk is. Wat ons opviel (maar het was wel bekend, natuurlijk) is hoe akelig steriel veel weilanden zijn - op heel veel grasland zit, op een Zwarte Kraai of zo na, helemaal niks ...

Jan Allex de Roos
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Little Big Day?

Post by alcovanklinken »

bedankt voor deze regels, dat biedt al veel duidelijkheid! Toch nog een vraag: wat doen we met hybriden? Tellen die niet mee of als aparte soorten? En sommigen menen dat bijv. een brandgans X grauwe gans iets anders is dan een grauwe X brandgans. Moeten we dat onderscheid ook maken?!

Groeten,


Alco van Klinken
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests