Eerste Zeearend jong in Groningen uit ei gekropen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Eerste Zeearend jong in Groningen uit ei gekropen

Post by jhvenema »

Het Zeearend paar in het Zuidlaardermeergebied zijn de trotse ouders geworden van het eerste in Groningen geboren zeearend jong.
Hierbij feliciteer ik het Groninger Landschap, Alwin, Michel en Marco in het bijzonder, met dit zeer heugelijke feit en deze kroon op hun beheer in dit gebied!

Gisteravond (8/5) viel mij de hoge jachtactiviteit van de man al op die binnen 1.5 uur tijd een Baars en een pul (Gans?) richting het nest bracht. Vandaag (9/5) kwam via diverse kanalen het fantastische bericht van het Groninger Landschap dat het (eerste?) ei uitgekomen is!

Hedenavond (9/5) gelijk even op kraamvisite geweest uiteraard. Was gelukkig lekker rustig qua mensen, hopelijk houden we dat zo....! De jonge vader liet weer een mooi jachttafereel optekenen waarbij hij met schijnbaar speels gemak weer een pul weggriste uit een ganzenfamilie en deze linea recta naar het nest bracht. De jagers voor de geplande afschot van ganzen hier kunnen wel afgebeld worden lijkt mij.

Ik zit nog wel met wat vragen:
- Komt deze datum overeen met de geschatte datum van eileg?
- Is er in het verre verleden (19e/20e eeuw) geen sprake geweest van Zeearend broedgevallen in onze provincie?
- Is het al bekend of het bij 1 jong blijft of dat er meer volgen?
Groet Jan Henk
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Eerste Zeearend jong in Groningen uit ei gekropen

Post by Marco_Glastra »

Dank voor de felicitaties! Inderdaad een mooie bekroning van vele jaren inzet door vele partijen.
Collega Alwin kon op 2 mei op basis van het gedrag van de ouders vaststellen dat er een jong was geboren. Dat is precies 40 dagen na begin broeden, geheel volgens de boekjes. We hebben dat nog even stil gehouden tot na het mooie weekend van Bevrijdingsdag. We kunnen het nu naar buiten brengen omdat we met de camera's en een team van handhavers (dank!) de situatie ter plekke onder controle hebben. We merken ook dat er veel 'sociale controle' is onder vogelaars onderling en we direct signalen uit het veld krijgen bij verdachte omstandigheden. Alle vogelaars hartelijk dank voor hun oplettendheid en verantwoordelijkheidsgevoel! Spreek elkaar alsjeblieft aan als mensen van de openbare weg afgaan, over hekken of prikkeldraad klimmen of zich anderszins niet aan de toegangsregels houden.
Het laatste broedgeval is van (ruim) voor 1850, op dat moment was de zeearend een zeldzame verschijning in Groningen. Om hoeveel jongen het gaat zal in de loop van het broedseizoen blijken, als alles goed blijft gaan vliegen het jong/de jongen tweede helft van juli uit.

Groet,

Marco
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Eerste Zeearend jong in Groningen uit ei gekropen

Post by meeuwiss »

De moeder van onze man AY41, geboren in het Lauwersmeer en niet in de Oostvaardersplassen, heeft nu, mei 2017, twee jongen met haar derde man. Melding van boswachter Kloosterhuis op Facebook.Door de geboorte van het jong van haar zoon AY41 is deze moeder nu ook oma geworden. Zie bijgaande foto's van AY41 op 6 juni 2011 in het Lauwersmeer, bijna 6 jaar geleden!

Om wat meer over het gedrag van zeearenden en hun jongen op het nest te weten te komen zou ik jullie aanbevelen de webcam te volgen
op het zeearendsnest van The Bald Eagle in Decorah Iowa USA, met zelfs 3 jongen. Te vinden onder de link:
http://roofvogels.vindikhier.nl/arendsnest.php. Neem de reclame voor lief.
Zelden zie je beide ouders op het nest en er wordt veel vis gevoerd, soms ook grote mij onbekende vogels. Dit voeren gaat echt mondjesmaat en duurt soms een uur.
Zeearenden kunnen ook erg druk zijn op het nest met takken, hooi, prooiresten, erg veel geklungel.
Bij felle zon of regen worden de jonge kuikens afgeschermd.
Guido Meeuwissen
Attachments
foto boswachter Willems
foto boswachter Willems
ZeearendAY41OP6JUNI2011RINGEN.jpg (19.13 KiB) Viewed 4223 times
foto boswachter Willems
foto boswachter Willems
ZeearendAY41op6juni2011.jpg (87.16 KiB) Viewed 4223 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests