Lezing Erik van Ommen 14 maart 2018

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
corvanschijndel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2010, 11:19

Lezing Erik van Ommen 14 maart 2018

Post by corvanschijndel »

Woensdagavond 14 maart 2018 organiseert de Groninger vereniging voor vogelaars Avifauna Groningen weer een lezingenavond in ’t Vinkhuys in Groningen.

In deze lezing neemt vogelschilder Erik van Ommen u mee op een internationale kunst- en vogelreis. Aan de hand van korte
video’s en beeldmateriaal laat hij op een fascinerende wijze zien hoe hij werkt in het veld en in zijn atelier. Hij neemt ons eerst mee
naar de overwinterende Grote Sterns in Mauritanië. Daarna gaat het via de Sahara en Spanje naar Nederland. Daar schenkt hij onder meer aandacht aan de Kraanvogels in Fochteloo.
Ook presenteert Erik zijn nieuwste boek Poldervogels, dat hij het afgelopen jaar maakte in de
polders bij het Zuidlaardermeergebied.
Daarin speelt de Zeearend de hoofdrol. De lezing eindigt op Spitsbergen waar hij het
afgelopen jaar verbleef als artist in residence.
Het boek Poldervogels is tijdens de pauze en na afloop van de lezing verkrijgbaar voor €24.50 (uitsluitend contant te betalen).En Erik signeert op verzoek zijn boek!!!!!





Erik van Ommen©

Erik van Ommen studeerde in 1983 af aan de academie Minerva in Groningen. Hij maakt olieverf- en acrylschilderijen, aquarellen,
pastels, etsen, lino- en houtsneden en sumi-e- schilderingen.
Hij publiceerde onder meer boeken over de Bijeneter, Dwerggans, Grauwe Kiekendief, Boerenzwaluw, Kluut en IJsvogel. In 2013
verscheen tijdens een overzichtstentoonstelling in Slot Zeist het boek Het Waddenatelier. In 2018 zag zijn laatste boek,
Poldervogels, het licht.
Voor het VARA-programma Vroege Vogels ontwierp hij het logo van de grutto, Nederlands nationale vogel. In 2015 riep hij met
Vogelbescherming Nederland ‘Het Bevlogen Oog’ in het leven, de prijs voor de beste vogeltekenaar. In 2016 schilderde hij, in
opdracht van PostNL en Natuurmonumenten, het postzegelvel ‘Griend – vogels van het Wad’.
Erik beschouwt de wereld als zijn atelier en werkte buiten Europa in India, Egypte, Israël, Kenia, Mauritanië, Gambia, Senegal,
Namibië, Zimbabwe, Canada en een groot deel van de Verenigde Staten. In 2000 was hij artist in residence in Japan, in 2017 in het
wetenschapsdorp
Last edited by corvanschijndel on 11 Mar 2018, 10:58, edited 1 time in total.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Lezing Erik van Ommen 14 maart 2018

Post by jhvenema »

Komt allen! Toegang is gratis.
Mogelijk om met contant geld nieuwste boek 'Poldervogels' te kopen a €24.50 =D>
Last edited by jhvenema on 11 Mar 2018, 11:16, edited 1 time in total.
corvanschijndel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2010, 11:19

Post by corvanschijndel »

Als de majestueuze zeearenden van het Zuidlaardermeer het luchtruim kozen, zat kunstenaar Erik van Ommen klaar om ze vast te leggen. ,,Ze negeerden me volkomen.’’

De capriolen van de zeearend, in ons land weer helemaal terug van lang weggeweest, zijn de rode draad in Poldervogels, het nieuwe boek van beeldend kunstenaar en vogelkenner Erik van Ommen (Epe, 1956) uit Vries. Toen de imposante arenden afgelopen jaar neerstreken in een bosje bij het Zuidlaardermeer om daar een jong groot te brengen, greep Van Ommen de kans de dieren te vereeuwigen.
Tussen januari en augustus 2017, toen het jong uitvloog, bracht hij honderden uren door in het gebied. Vaak zittend in de berm, met een telescoop voor zich en op schoot een schetsboek. In het veld schildert Van Ommen met een paar halen van een penseel trefzeker de vogels die hij aantreft. Houtsneden en aquarellen ontstaan later in zijn atelier. ,,Ik wilde me graag in één vogel verdiepen. Het ging tussen de ooievaar en de zeearend. Toen de arenden bij het Zuidlaardermeer gingen broeden, was de keus gauw gemaakt en koos ik voor hen.’’

Slechts enkele penseelstreken
Bladerend door Poldervogels valt op dat Van Ommen vogels zeer accuraat vastlegt, soms met slechts enkele penseelstreken. Hoe doet hij dat? Hoe blaast hij leven in een vogelafbeelding? ,,Door goed te kijken naar een vogel, hoe hij zich beweegt en gedraagt’’, zegt Van Ommen. Hij is een van de weinige kunstenaars in ons land die buiten vogels en dieren schildert. ,,Ik probeer echt in zo’n vogel te kruipen. In je gedachten kun je dicht bij zo’n dier komen. Maar daar heb je wel tijd voor nodig.’’

Bij het observeren van zijn modellen is Van Ommen altijd op zoek naar bijzonder gedrag, iets dat de moeite waard is om te onthouden en vast te leggen. ,,Bijvoorbeeld een interessante beweging. Een vogel die met zijn snavel in zijn veren plukt. Of een zeearend die door het weiland banjert. Dat ziet er vreemd uit. De vogels waggelen een beetje, ze zijn dan lomp, heel anders dan wanneer ze vliegen of ongenaakbaar in een boom zitten. Van het koninklijke is dan weinig over.’’

Hij zag hoe een arend een karkas aanvrat, hoe de dieren met hun snavel gras uit een weiland trokken voor hun horst. Hij bewonderde hun acrobatiek in de lucht en observeerde hoe ze achterna werden gezeten door andere vogels.

Een band zit er niet in
Maar een band met de adelaars? Dat zit er niet in. ,,Ze hadden me heel goed door. Als ik ergens zat en ze vlogen over me heen, zag ik ze kijken. Ze negeerden me volkomen. Ik vond ze heel arrogant. Wij mensen zijn voor hen niet interessant.’’

Van Ommen tuurde niet enkel naar de arenden, maar vertrouwde ook andere bewoners van het Zuidlaardermeer aan papier toe. Weidevogels, steltlopers, watervogels. Vooral eenden en soorten zoals de steltkluut vindt hij een uitdaging. ,,Met ganzen heb ik minder, die zien er saai uit. Daarvoor stap ik niet meer van mijn fiets.’’

Roodkeelstrandloper
Jarenlang keek Van Ommen naar vogels, in binnen- en buitenland. In 1987 ontdekte hij in het Lauwersmeer zelfs een nieuwe soort voor ons land, de roodkeelstrandloper. Hij belde zijn vondst in een telefooncel opgewonden door aan vrienden. Tegenwoordig wordt er en masse naar vogels gekeken. Wanneer een zeldzaamheid wordt gespot, trekt het legioen vogelspotters er massaal op uit. Geholpen door internet weten vogelaars precies waar ze moeten zijn.

Handig, zegt Van Ommen. ,,Maar de verrassing gaat er zo wel af. Vroeger wist je nooit wat je tegenkwam. Nu is het allemaal veel makkelijker geworden. Terwijl het zelf ontdekken van vogels juist zo leuk is.’’
Last edited by corvanschijndel on 11 Mar 2018, 11:05, edited 1 time in total.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Lezing Erik van Ommen 14 maart 2018

Post by Wilster »

Volgens mij kost het boek in de winkel 24,50 euro....

Arjo
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Lezing Erik van Ommen 14 maart 2018

Post by jhvenema »

Bedankt Arjo: uiteraard deze avond bij ons ook (contant) voor €24,50! Ook leuk om cadeau te geven...
De lezingencommissie
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests