Barmsijs

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo Ronald,

je bent mij net een slag voor. Ikzelf had ook nog wat vraagtekens bij de waarnemingen van barmsijzen. Wat ik zo vreemd vind is dat als er barmsijzen gezien worden het altijd kleine zijn of grote zijn en nooit een gemengde groep. Vinkachtigen staan er juist om bekent dat ze samen scholen.

Groet Martijn Bakker
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

prievjet,

Het kan natuurlijk dat ze alleen over de oostpunt van Groningen trekken. Ik stond een week of wat terug een uurtje achter het huis trek te tellen. Het viel me op dat ik even veel Vinken als Kepen had. Ik vroeg me af, is dit toeval of is er zo'n goede Kepentrek. Ik besloot eens even op trektellen.nl te grasduinen. Vrijwel nergens hadden ze veel Kepen. Behalve op een trektelpost in Twente, daar hadden ze 400 vinken en 200 Kepen. Vink en Keep zijn goed uit elkaar te houden dus Keep trok daar heel geconcentreerd door. Het kan dus wel.

Gr. Aart.
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

verschil?

Post by draaisma »

Wat is overvliegend het verschil tussen groepen kleine en grote barmsijs?

Gert
User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Re: verschil?

Post by Rudy »

draaisma wrote:Wat is overvliegend het verschil tussen groepen kleine en grote barmsijs?

Gert
Op de telpost Eemshaven had ikeens het geluk om een grote en een kleine barmsijs gelijktijdig langs te zien trekken. Het grootteverschil tussen de twee vond ik toen wel opvallend. In beweeglijke groepen zal dit verschil waarschijnlijk minder opvallen. Er bestaat een kans dat de Grote barmsijs sneller vliegt dan een Kleine barmsijs, waardoor je wel enkele Grote in een groep Kleine barmsijsen kunt aantreffen maar vrijwel niet andersom (bij Vinken en Kepen werkt dit ook zo; de Keep vliegt sneller). De roep van de grote barmsijs is luider en raspender en op de een of andere manier zitten er nadrukkelijker stiltes in de (tweedelige) roep, maar dit laatste is wellicht persoonlijk.

Groet, Rudy Offereins
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Uit het waarnemingen archief, de maanden november:

Grote Barmsijs: 2004 drie exemplaren waargenomen, 2003 nul keer waargenomen, 2002 10 exemplaren, 2001 nul exemplaren waargenomen.

Noordse Goudvink: 2004 nul keer waargenomen, 2003 nul keer, 2002 nul keer, 2001 nul keer.

Dit is toch zeer opvallend, met name Noordse Goudvink. Vorig jaar had nog nooit iemand gehoord van de "Trompettervariant" en nu opeens bestaat hij. Slaan we niet een beetje door met z'n allen.

Groet Martijn Bakker
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nog een goed voorbeeld van dit - door de werking van het internet veroorzaakte - fenomeen hebben we vorig jaar gezien. Toen verdween de Kruisbek uit het waarnemingenpatroon van de mensen omdat iedereen meende slechts Grote Kruisbekken te zien. Men meldde toen uitsluitend Grote Kruisbekken, die er waarschijnlijk evenmin waren als Mannen in Clownspak destijds in Nieuwe Pekela.

Ik ben geen socioloog of massa-psycholoog of zoiets, maar ik vind dit een heel boeiend verschijnsel. Misschien zit er nog eens een publicatietje in!

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

barmsijzen

Post by meeuwiss »

Wat de Grote Kruisbekken betreft, hierin kan je gelijk hebben. De waarnemingen van de Grote Barmsijzen en Noordse Goudvinken (Trompettergoudvinken) zijn nou niet direct door de kleinste jongens onder de vogelaars opgevoerd. Grote Barmsijzen zijn in het veld vooral op geluid goed te onderscheiden van de Kleine (zie beschrijving Rudy) Hetzelfde geldt voor de Noordse Goudvink. Het is een kwestie van heel veel kijken, goed luisteren en uren in het veld doorbrengen. Als je er honderden heb zien langstrekken in de Eemshaven begin je het vanzelf te leren. De opmerking "doorslaan" doet afbreuk vind ik aan de ervaring en inzet van vogelaars die proberen een beeld te geven van de huidige influx van de Grote Barmsijs. Ik heb er wel vertrouwen in en zoals ik al schreef: veel naar buiten, grootte vergelijken en goed luisteren vooral!
Guido
User avatar
jacobbosma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

barmsijs

Post by jacobbosma »

Martijn, hoezo slaan we door met z'n allen? Moeten we dan binnen blijven zitten of ogen en oren dichtdoen? Er is nu toch gewoon in invasie aan de gang van (voornamelijk) Grote Barmsijs? Of zie jij andere dingen?
Jan Allex, waarop baseer je dat 'iedereen uitsluitend Grote Kruisbekken meldde in 2004'?

Of hoort dit allemaal bij de cynische en kritische toon waar sommigen nogal graag gebruik van maken op dit forum en waaraan ik me nu ook maar even bezondig?

Persoonlijk heb ik liever het positieve 'ga naar buiten' van Guido.
Groeten, Jacob Bosma
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Een paar opmerkingen als reacties op bovenstaande mails:

1. Degene die begon met het zetten van kanttekeningen is heel erg veel buiten.
2. Dat goede vogelaars beter determineren dan slechte wordt nergens bestreden.
3. Het is wel degelijk zo dat ergens vorig jaar alle Kruisbekken waren veranderd in Grote (en zie ook 2). Waar ik dat op baseer? Op geheugen, laten we een reactie op een forum als dit niet verwarren met een wetenschappelijk publicatie.
4. Ik zie nergens cynisme.
5. Wat is er mis met een kritische blik?
6. Determinatie op grootte is heel glad ijs.
7. Voor determinatie op snelheid van vleugelslag zie 6.

Groet,

Jan Allex
User avatar
nysstam
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Musselkanaal

Barmsijzen

Post by nysstam »

Misschien mag ik mij als medewaarnemer ook voor één keer in de discussie mengen?

Op zaterdag 12 november zagen wij gemengde groepen barmsijs op 10 à 15 m afstand op vrijwel ooghoogte voor onze neus langsgaan met goed licht en wij (Mark de Vries, Nijs Stam, Wim Bergman en een paar minder ervaren waarnemers) merkten op:

(1) sommige (per groep de meeste) vogels zijn geler van grondkleur en hebben geliger vleugelstrepen, zijn tegelijk duidelijk vergelijkbaar (5-10%) kleiner,

(2) en als in niet-gemengde groepen die gelere beestjes een net iets minder scherpe (modderiger) roep laten horen, en die groepen komen het meest voor,

(3) en als die wittere beesten als ze alleen zijn wel die scherpere roep laten horen

(4) Ook nog als de pietjes - heel anders dan bijna alle andere soorten - helemaal niet uit het Noorden schijnen te komen maar pal uit het oosten naar het westen vliegen,

Waarom zouden we dan spec schrijven?
In ieder geval zie ik geen reden in de omstandigheid dat 'meerdere waarnemers' (waarvan het belangrijkste kenmerk is dat zij juist NIET op locatie hebben waargenomen) het niet kunnen geloven, of elders grote aantallen 'Grote' hebben waargenomen.

Ook vandaag 19 november hadden we - reden tot enige hilariteit onder degenen die dit forum volgen - weer een groep van ca. 20 Kleine, waarvan er één even in een boom kwam zitten en de determinatie duidelijk liet bevestigen. Daarnaast hadden we ook enkele Grote in kleine groepjes of individueel.

Met vriendelijke groet,

Nijs Stam
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Grote Barmsijs

Post by meeuwiss »

Veel over Barmsijzentrek is o.m. te vinden in de Sovon-uitgave Vogeltrek over Nederland. Het is bekend dat de najaarstrek van Barmsijzen plaatsvindt in twee golven. Bij de trek in oktober zijn het vooral de Kleine barmsijzen (cabaret)van de Britse eilanden en Zuid-Scandinavie die over Nederland trekken en in november tot ver in de winter de 2e golf voornamelijk Grote Barmsijzen (flammea), alleen tijdens irrupties.
Er is dus een gescheiden doortrek van beide ondersoorten.
Maar bij slechte voedselcondities kunnen grote gebieden leeglopen. Het is nu dus de vraag of ook de Barmsijzen uit Midden-europa - de Kleine Barmsijzen (cabaret)- eveneens te maken hebben met verminderd voedselaanbod. Want dit zo mogelijk kunnen verklaren waarom er doortrek van de Kleine Barmsijs wordt waargenomen door de tellers van de Hop in Zuid-Groningen en niet in het noordelijk deel van de provincie. Of de Scandinavische Kleine Barmsijzen (wel laat) volgen een andere route.
Leuke uitdaging om dit fenomeen nu eens te ontrafelen.
Maakt me nieuwsgierig, misschien ga ik ook eens kijken in Zuidveld.
Guido Meeuwissen
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Jacob, tuurlijk moeten we niet binnen blijven of ogen en oren sluiten, dat heb je mij ook niet horen zeggen. En natuurlijk kan het zijn dat er op het moment een invasie van Grote barmsijs aan de gang is. Mijn punt is alleen, hoe betrouwbaar zijn alle waarnemingen. Iedereen kan zijn waarnemingen doorgeven. Zowel prof als amateur. En ik doelde ook meer op noordse goudvink als op barmsijs. Het lijkt wel een soort hype de laatste tijd. Iemand roept "trompetter" en elke goudvink die de laatste tijd gezien wordt is er één. En inderdaad, ik zie andere dingen. De laatste goudvinken die ik heb gezien waren "helaas" gewone ordinaire goudvinken.

Martijn Bakker
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

inhoudelijk bemoei ik me niet met de discussie, maar kwam deze link tegen, misschien hebben jullie hier iets aan ter aanvulling!

http://web.telia.com/~u15702529/eindex.htm

nog even een aanvulling over de aantallen Noorse Goudvinken, in 2004 zijn er wel degelijk een aantal gemeld, maar deze staan nog tussen de gewone goudvinken, de selectie "Noordse Goudvink" heb ik later pas toegevoegd, dus de keuze was er in 2004 nog niet, maar ik zal deze ook op Noorse zetten!

Oke ik heb ze nu op naam gezet!

http://www.avifaunagroningen.nl/site/wa ... udvink.php

de Barmsijzen: http://www.avifaunagroningen.nl/site/wa ... rmsijs.php

Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 54 guests