Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by meeuwiss »

Dat is dan wel even schrikken op een zondagmiddag:
Draglinestrips vanaf het Zuidveld in Onnen naar de petgaten aan de Osdijk, een torenhoog zanddepot tussen beide petgaten in. En om het gehele rustgebied nog eens verder te devalueren is er een kade (fietspad?) aangelegd tussen beide petgaten in en in een strakke boog eromheen.
De Onner-Oostpolders zijn erg uitgestrekt, maar om juist hier, tussen beide petgaten in een zanddepot aan te leggen en vandaar uit verder te werken vind ik een planologische blunder van de hoogste categorie! Je kan overal gaan graven in beide polders, maar begin dan niet op de kwetsbaarste plek van het gehele waterbergingsgebied. Slechter en dommer kan het niet. Wat een gebrek aan inzicht, veldkennis en wat een gebrek aan respect voor de natuur.
En wij maar ijverig melden hoe rijk de petgaten zijn(waren) aan vogels.
(Voormalige) slaapplaats van max. 60 Grote Zilverreigers, (voormalige) slaapplaats 100-en Aalscholvers, broedgebied krakeend, zomertaling, 2 paar IJsvogels. Jarenlang 1 tot 2, soms 3 Visarenden bij de petgaten aanwezig tijdens de voorjaarstrek.
Ik zou maar niet gaan kijken als ik jullie was, alhoewel, de broedtijd begint!
Guido Meeuwissen
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by wimvanboekel »

Guido,

ik weet niet waarvoor die werkzaamheden allemaal nodig zijn en waarom het gaat zoals het gaat. Maar als het goed is moet er een MER uitgevoerd zijn, moet er een NBwetvergunning afgegeven zijn, moet er zonodig ontheffing van de FFwet gegeven zijn en is er afstemming geweest met de beheerder (GL, denk ik) en met de WetlandWacht van het gebied. Als dat allemaal gebeurd is, zijn de huidige werkzaamheden blijkbaar als minst nadelig voor het gebied uit de bus gekomen. Als bovenstaande niet gebeurd is, heeft er iemand zitten slapen, lijkt me.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by meeuwiss »

Dag Wim,
Met een gezond boerenverstand kan je wel stellen dat de huidige werkzaamheden het meest nadelig uitpakken voor het meeste waardevolle element in deze Oostpolder, de petgaten. Grondig om zeep geholpen. Niet alleen iemand, maar alle beheerders in dit waterbergingsgebied hebben zitten slapen. Behalve de Grote zilverreigers, Aalscholvers en Blauwe reigers, die slapen hier niet meer.
Je zou toch denken dat een Grote Zilverreiger, een zeldzame soort voor Nederland met een slaapplaats, die al jaren in gebruik is, een beschermde status geniet, maar dat is hier iedereen, al slapend, ontgaan. Kennelijk staat de herinrichting boven alle wetten en inspraak.
Guido Meeuwissen
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by Maricée Ten Bosch »

Ik vind dit heel triest nieuws, Guido. Kunnen we er, als vereniging, niets tegen doen?
Het kwaad is misschien al geschied, maar is het misschien de moeite waard om uit te zoeken hoe en waarom dit kan gebeuren?

Maricée Ten Bosch
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by hdelange »

heb de tv op TV-noord staan, daar zie je in het programma: "Dam op", Rob van Dam op bezoek in Noordlaren.

achterin dat programma staat hij ook te praten met een beheerder van het Groninger Landschap bij de Petgaten, en dan hebben ze het ook nog even over de Grote Zilverreigers en over wat ze daar op het moment aan het doen zijn.

afijn kijk zelf maar even, wordt tenslotte elk uur herhaald.

Henk
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by anaburen »

Zojuist maar even een verzoek ter opheldering verzonden naar het Groninger Landschap.

Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by meeuwiss »

Ik zal je actie volgen, Ana en eveneens het Groninger Landschap om opheldering vragen. De filosofie van deze stichting is: "de natuur is er voor de mensen", deze term vaak gehoord. Het blijkt wel dat dit een verkeerde kijk is op de natuur. De natuur zijn wij namelijk zelf. Wat wij aanrichten met dit gegraaf bij de petgaten doen wij zelf, zo gaan we dus om met kwetsbaar natuurgebied. Dit is de huidige kijk op natuurwaarden en daarin moet nog veel veranderen!
Jaren terug heb ik deelgenomen aan inspraakprocedures over de o.m. de Oostpolder. Er is toen besloten de Osdijk niet te verharden en de petgaten te laten voor wat ze zijn.
Bij de herinrichting van de polders zou met de natuurlijke waarden van dit kwetsbare gebied zoveel mogelijk rekening worden genomen. De tekst kan ik zo weer opzoeken...Mooie woorden, maar ze slaan nergens op.
Er bestaan ook nog richtlijnen voor de bescherming van zeldzame soorten in Nederland, bijvoorbeeld de Grote Zilverreiger. Het is te verwachten en vermoedelijk al gebeurd dat deze reigers hun vertrouwde slaapplaats niet meer gebruiken, achterin de petgaten, met uitzicht op de draglines en vrachtwagens. Deze richtlijnen zijn hier duidelijk overtreden.
De progaganda dat de visarend in de toekomst gaat broeden, bijvoorbeeld bij de petgaten, waar deze soort jarenlang jagend werd gezien, ondanks de jagers, moeten we maar met een korreltje zout nemen.
Allemaal mosterd na de maaltijd natuurlijk. Ga vooral niet kijken, slecht voor je gemoedsrust.
Guido Meeuwissen
Last edited by meeuwiss on 06 Mar 2009, 11:44, edited 1 time in total.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by wimvanboekel »

Guido,

ik kan me voorstellen dat je je opwindt over de verstoring die het gevolg is van de werkzaamheden. Vooral als je je in het verleden persoonlijk ingezet hebt voor dit gebied (zo lees ik althans uit je schrijven). Toch even een paar kanttekeningen bij je verhaal.
Ten eerste: blijkbaar ben je nu niet meer betrokken bij het gebied en de ontwikkelingen aldaar. Dat verklaart je geschrokken reactie bij het zien van wat er gebeurt. Ik denk dat het verstandig is om eerst uit te zoeken hoe de zaken precies zitten (zie mijn eerdere bijdrage rond de procedures) voordat je met de beschuldigende vinger gaat wijzen.
Ten tweede: blijkbaar heb je niet veel kennis van de procedures rond dit soort ingrepen als je denkt dat de Milieuraad van de gemeente Haren zich hiermee bemoeit, laat staan dat ze er wezenlijke invloed op hebben.
Ten derde: uiteraard vindt er nu ernstige verstoring plaats, maar dat betekent niet dat er in de toekomst geen mooie natuur meer in het gebied te vinden zal zijn. Ik herinner maar even aan de vreselijke aanblik die de wbmp bood tijdens het werk daar. En kijk nu eens wat er te vinden is.
Ik stel voor dat we afwachten hoe het GL reageert op de vragen en dan verder (ver)oordelen. Het verbaast me overigens dat nog geen van de betrokken partijen (GL, provincie, gemeente, Avifauna Groningen, WetlandWacht) het nodig heeft gevonden om te reageren op dit onderwerp. Een veeg teken? :wristle:

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by hdelange »

het filmpje van RTV-Noord online na 17:23 minuten gaat het over de petgaten!

http://rtvnoord.nl/streaming/streamingt ... _DamOp.asf
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by anaburen »

Wim van Boekel schreef:
>Het verbaast me overigens dat nog geen van de betrokken partijen (GL, provincie, gemeente, Avifauna Groningen,
>WetlandWacht) het nodig heeft gevonden om te reageren op dit onderwerp.

Ja. Wat vindt het bestuur van Avifauna Groningen hiervan?

groet
Ana
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by wimvanboekel »

Klaas,

sorry dat ik het zeg, maar dit lijkt me echt onzin. Het kan niet zo zijn dat de Waterleidingmaatschappij alleen maar omdat ze 'veel in de melk te brokkelen heeft' in een Natura 2000 gebied haar gang kan gaan en kan doen wat ze maar wil. Die tijd hebben we gehad. Bovendien zou de beheerder van het GL dan niet op tv een vrolijk verhaal ophangen over wat men daar allemaal aan het doen is, maar juist schuimbekkend en wijzend met de gebalde vuist naar de graafmachines verklaren dat het ongehoord was wat de waterleidingmaatschappij daar deed. Het lijkt me duidelijk dat deze werkzaamheden in goed overleg met betrokken partijen plaats vinden. Mijn vraag blijft echter welke partijen er bij betrokken zijn geweest en hoe men het verantwoordt dat deze verstoring van het gebied plaats vindt. Het antwoord daarop moet nog steeds komen.

Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by anaburen »

Ik begrijp er helemaal niets meer van. Hoe is het mogelijk dan dat 'de waterleidingmaatschappij' zoveel 'in de melk te brokkelen' heeft? Ik heb even zitten googlen omdat ik een mail wou sturen naar die waterleidingmaatschappij met de vraag hoe en waarom? Maar ik kan het juiste emailadres niet vinden.
Maar ik wil toch wel erg graag weten of ons bestuur hier ook enige correspondentie heeft doen plaatsvinden.

groet
Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by anaburen »

Nee, Klaas, ik heb geen zin in zo'n lijstje.
Straks.
Ik wil nu eerst weten hoe het zit met die petgaten, maar vooral zou ik wel eens eens geluid van ons bestuur hierover willen horen.

Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by meeuwiss »

Inmiddels een mail gestuurd naar het Groninger Landschap.
Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat er meerdere partijen betrokken zijn geweest bij de ongelukkige planning van de graafwerkzaamheden in het natuurgebied. Niet alleen het GLS of het Waterbedrijf of de veehouders of de Visvereniging of het SBL of de gemeente Haren of de jagersvereniging enz.
Maar er is door alle partijen wel een knoop doorgehakt om de plek aan te wijzen waar niet de minste, maar de meeste schade wordt aangericht.
Guido Meeuwissen
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Petgaten Osdijk Onnerpolder: draglines-zanddepot

Post by anaburen »

Ik dacht dat de website een communicatiekanaal van Avifauna Groningen was.
Hopenlijk lezen de bestuursleden dit draadje, zodat niet ieder individueel lid van Avifaunagroningen op zijn/haar eigen manier hier een weg in moet gaan zoeken.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 46 guests