De vogel van het jaar 2012

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

De vogel van het jaar 2012

Post by anaburen »

Heb ik iets gemist? Wat is de vogel van het jaar 2012? Gaat die de Spotvogel en de Grauwe Gors achterna?
Is er al iets bekend over de resultaten van de vogel van het jaar 2011?
Vragen, vragen...

Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by jhvenema »

Hallo,

Spotvogel lijkt me inderdaad een heel geschikte interessante soort.
Kan bijna door hele provincie gespot worden en moet nog binnenkomen, we zijn dus nog ruim op tijd.

Groet, Jan Henk.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by hdelange »

je hebt niets gemist, er is op dit moment nog geen vogel van het jaar 2012.
Er is wel geopperd om aan te sluiten bij sovon, of om een wintersoort te pakken b.v. Waterpieper.

Zoals het er nu voor staat zijn er geen mensen meer die dit willen doen, en daar houdt het dan mee op helaas.

Bij deze dan maar een oproep, zijn er nog mensen die dit willen oppakken, dan zouden we verder kunnen gaan met "vogel van het jaar", die kunnen contact met mij opnemen.

Het gedeelte voor op de website kan ik technisch regelen, het gaat er voor al om dat iemand na die tijd iets met de verzamelde gegevens kan doen.
Er dus een verhaal van maken voor in de gors en op de website.

Het is wel jammer want op zich deden er genoeg mensen aan mee om gegevens te verzamelen, en was het, het ene jaar een moeilijke soort en dan weer een laagdrempelige soort ter afwisseling.

En de Spotvogel is al geweest Jan Henk.

De gegevens van 2011 de Blauwborst worden nog verwerkt in een artikel, die dit jaar gepubliceerd zal worden, daar wordt aan gewerkt dus.

groeten,

Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by Aart »

Het verslag van de VvhJ 2010 (Patrijs) is klaar, maar kon niet meer in deze Gors. (vol!)
Mogelijk komt het verslag over 2011 (Blauwborst) ook in de volgende Gors.

Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by arenaria »

Ah mooi, dan hebben we alweer twee artikelen voor een Gors.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by meeuwiss »

Hoi allemaal,
Ik maak een artikeltje over de vogel van het jaar 2011 Blauwborst. Ga eraan beginnen en hoop het voor de volgende Gors klaar te hebben. Er zijn erg veel waarnemingen verzameld, waarvoor hulde en deze mogen natuurlijk niet verloren gaan. Voel me zeer verantwoordelijk!
Mocht het toch lukken opnieuw een vogel van het jaar te kiezen die voor iedereen aantrekkelijk is dan zou ik pleiten voor een soort uit de Spechtenfamilie. De Kleine bonte is niet voor iedereen gemakkelijk, de Zwarte specht is tegenwoordig te zeldzaam geworden, de GBS te algemeen, de Mibo komt net kijken, blijft over de Groene specht, een rode miereneter o.m. Heel aantrekkelijke soort die ook in grote tuinen parken voorkomt, helaas weer niet in de kleigebieden. Maar je kunt niet iedereen tevreden stellen. Waterpieper lijkt me voor veel mensen te moeilijk, niet doen.
Groet
Guido Meeuwissen
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by jhvenema »

Hoi Henk,

Ik wil het jaarverslag van de nog te kiezen jaarvogel van 2012 wel voor mijn rekening nemen wanneer ik de verslagen van de afgelopen jaren mag ontvangen en kan zien wat de "standaard" hiervoor is.

Graag wel snel nu een soort kiezen lijkt mij, zeker wanneer het de Groene Specht mocht worden.
Is het juist niet heel goed om bepaalde soorten om de 5 jaar terug te laten keren als jaarvogel om trends goed te kunnen monitoren?

Groet, Jan Henk.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by martijn »

Dat vind ik een goeie Jan Henk.

Groet Martijn Bakker.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by anaburen »

jhvenema wrote:Ik wil het jaarverslag van de nog te kiezen jaarvogel van 2012 wel voor mijn rekening nemen wanneer ik de verslagen van de afgelopen jaren mag ontvangen en kan zien wat de "standaard" hiervoor is.
Ha Jan Henk,
Mooi dat je dit aanbiedt.
Alle verslagen van de afgelopen jaren staan op de website onder het menu 'Vogel van het Jaar'.
2006 Bonte Vliegenvanger: http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=425
2007 Dodaars: http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=426
2008 Spotvogel: http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=427
2009 Zomertortel: http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=424
Trouwens, er moet dan ook nog een aankondigingspagina worden gemaakt. Zie voor voorbeelden daarvan in het menu.
Ik ben wel voor de Groene Specht.

Ana
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by hdelange »

Hoi Jan Henk,

Dat is een heel mooi aanbod, dan kunnen we door met de "vogelvanhetjaar"

Dan lijkt mij de groene specht ook wel een goede optie!

Die is voor iedereen wel te herkennen, dus ook de beginner kan hier aan mee doen.

Ik stel dan bij deze voor dat er tot vrijdag discussie kan plaatsvinden over de soort, op die dag geldt dan de meest genoemde soort als vogel van het jaar!

Dan kunnen we binnen een paar dagen met de algemene pagina komen en gaan we van start!

Dus oproep: noem hier de soort die jij kiest tot "vogel van het jaar 2012"

groeten,

Henk
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by Meint&MariaWoortman »

Groene Specht100312.JPG
Groene Specht100312.JPG (98.31 KiB) Viewed 12195 times
Dan kiezen wij ook voor de Groene Specht als vogel van het jaar 2012 , en dan telt onze stem natuurlijk voor 2

Meint & Maria
Bart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 02 May 2010, 13:55

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by Bart »

Is de IJsvogel al een keer geweest?? Ben wel benieuwd hoe die er voor staat na de relatief lange vorstperiodes van de afgelopen jaren. Is ook makkelijk herkenbaar voor iedereen :)
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by meeuwiss »

Dag Bart,
In de waarnemingenlijst 2011 zijn zo'n 30-35 verschillende IJsvogelterritoria in de provincie te vinden, mogelijk meer.
Als we ervan uitgaan dat na de 3e winter op een rij met strenge vorst de stand nog verder is afgenomen, valt er voorlopig niet zoveel te tellen.
Of ben jij wat optimistischer? Ik denk dat de Groene specht de winter redelijk is doorgekomen.
Eerste keus: Groene Specht.
Groet
Guido Meeuwissen
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by alcovanklinken »

Hallo,

Ik wil een andere kandidaat voorstellen, de grijze muis onder de eenden: de Krakeend!
Ondanks zijn fletse imago toch een paar spannende kenmerken: hij is een soort in opmars, komt (volgens mij) al tamelijk gespreid over de provincie voor (niet alleen Stadjers die de soort in hun achtertuin kunnen scoren....) en hij begint later in het seizoen (handig, nu de selectieprocerdure nog loopt en bijvoorbeeld de groene specht over een paar weken alweer zwijgt). en: is het alleen een weide-beest, ook een akker-beest, ook zelfs een stadsbeest?

Nou ja: onbekend genoeg om eens op het podium te heffen, vind ik.

Groeten,

Alco
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: De vogel van het jaar 2012

Post by Fred van Maurik »

Ik ga ook voor de krakeend

Reden: de groene specht komt voornamelijk voor op niet kleigronden zoals Guido al aangeeft, daardoor kunnen de mensen die op kleigronden al geen waarnemingen doorgeven, waar door je aan het eind van het jaar alleen de onderkant van de provincie waarnemingen ziet op de kaart. (enkele uitzonderingen daargelaten)
Doordat de provincie Groningen voor het merendeel bestaat uit kleigronden denk ik zelf dat het niet zoveel waarnemingen zullen worden.

Persoonlijk vind ik iets dergelijks als vogel van het jaar ook leuker als iedereen kan meedoen, zoals waarnemingen doorgeven, foto's leveren, anekdote's schrijven etc etc.

Daarom krakeend, iedereen kan meedoen, komt op allerlei soorten gronden voor, men ziet de vogelsoort tegenwoordig op meerdere plekken etc etc

groet

Fred
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests