Keuze jaarsoort 2013

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Keuze jaarsoort 2013

Post by jhvenema »

Beste vogelaars,

Ik zie hiernaast in een tweet dat AG zijn tijd ver vooruit was met de keuze voor de Patrijs als jaarsoort in 2010 (in 2013 jaarsoort SOVON).
Nu de vereniging met de aanstelling van nieuwe bestuursleden zelf ook weer toekomst heeft wil ik graag de discussie opstarten of er behoefte is om met onze eigen vereniging door te gaan met de jaarsoort en zo ja, welke dit dan moet zijn.

In de (te laat opgestarte) discussie over de jaarsoort van 2012 (Koekoek, waarvan ik zoals toegezegd het verslag zal maken) kwam de Groene Specht duidelijk naar voren als gewenste jaarsoort voor 2013.
Het zou wel handig zijn dit ruim voor het begin van het nieuwe jaar definitief besloten te hebben.
Oh ja, wie meldt zich aan om het verslag over de jaarsoort 2013 te schrijven?
Roept u maar!

Groet, Jan Henk
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by martijn »

Hoi,

Dat wordt dan nog een hele klus om een verslag te schrijven over de koekoek. De koekoek is één van de moeilijke soorten om te inventariseren. Ik denk dat elke waarneming zorgvuldig bekeken moet worden. Gaat het om trekkers, of om mannetjes of vrouwtjes? Het aantal territoria zal op die manier toch bepaald (geschat) moeten worden. En ik wil niet vooruitlopen op de discussie die volgt op de "soort van het jaar" maar het aantal territoria groene spechten is in de Provincie wel erg laag. En weinig vogelaars kunnen met deze soort mee doen gezien het feit dat de Provincie voor een groot deel bestaat uit kleigrond. De Groene specht is toch meer een zandgrond-soort.

Martijn Bakker.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by martijn »

martijn wrote:Hoi,

Dat wordt dan nog een hele klus om een verslag te schrijven over de koekoek. De koekoek is één van de moeilijke soorten om te inventariseren. Ik denk dat elke waarneming zorgvuldig bekeken moet worden. Gaat het om trekkers, of om mannetjes of vrouwtjes? Het aantal territoria zal op die manier toch bepaald (geschat) moeten worden. En ik wil niet vooruitlopen op de discussie die volgt op de "soort van het jaar" maar het aantal territoria groene spechten is in de Provincie wel erg laag. En weinig vogelaars kunnen met deze soort mee doen gezien het feit dat de Provincie voor een groot deel bestaat uit kleigrond. De Groene specht is toch meer een zandgrond-soort. We moeten een soort kiezen die wat meer verspreidt is over de Provincie lijkt mij om te zorgen dat veel mensen mee kunnen doen en enthousiast blijven voor de soort van het jaar.

Martijn Bakker.
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Joostvanbruggen »

Ik kan me wel vinden in de reactie van Martijn en het is bij Sovon ook (meestal) zo geregeld dat de betreffende soort een redelijke verspreiding over, in ons geval, Nederland moet hebben. Het is zonde als alleen de mensen in Westerwolde en bij get Lauwersmeer mee kunnen doen. Wat ik voor wat betreft de jaarsoort van 2014 heb voorgesteld is de Ransuil maar die te gebruiken als kapstok voor bijvoorbeeld de Bos- en Velduil. (in mindere mate ook Steenuil natuurlijk) het voordeel zijn de nachtbezoeken (velduil vroege avond ok..) maart ok de winterslaapplaatsen. Je kan er dus 12 maanden mee vooruit! Wie weet loopt dan in dit geval AG wéér zijn tijd vooruit! :D De vraag is natuurlijk wel: wat wil je bereiken met zo'n jaarsoort....
Groet,
Joost van Bruggen
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by martijn »

Hoi Joost,

Het doel van "de soort van het jaar" is om deze soort wat intensiever aandacht te geven om de verspreiding in de Provincie Groningen wat meer duidelijkheid te geven. Zowel als trekker en broedvogel. Nog een paar suggesties van mijn zijde voor 2013, Zwarte kraai, Ekster of grote lijster. Mijn argumenten voor zwarte kraai en ekster; Niet zeldzaam maar hebben zich in de afgelopen jaren enorm geconcentreerd in steden en dorpen. Een goed verspreidingsbeeld lijkt me leuk om te verglijken met 50 jaar geleden. De grote lijster gaat in aantallen achteruit en dus benieuwd hoe Groningen er voor staat.

Groet
Martijn Bakker
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by alcovanklinken »

De Grote lijster lijkt mij een spannende soort om in kaart te brengen. Voor deze soort moeten we wel vroeger beginnen dan bij de Koekoek in 2012.

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Joostvanbruggen »

Die Grote Lijster zit overigens ook bijna alleen maar op de zandgrond en dan met name langs de Drents-Groningse grens. Daar heeft 80% van de vogelaaars op de klei niet veel mee..
Los van de Ransuil zou je ook kunnen denken aan Geelgors! Die gaat steeds meer de klei op en heeft een aardige verspreiding in de provincie zonder dat ie rete algemeen is.. Idee?

Joost
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Aart »

Joost,

Handig is altijd om de SOVON-broedvogelatlas te raadplegen. De Grote Lijster komt namelijk wel in de hele provincie voor. De soort is op de klei een echte boerderijsoort. De dichtheden zullen op zand misschien wel hoger zijn maar kan op de klei (als je op zoek bent naar Geelgorzen) dus wel degelijk gezien worden.

A.
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Joostvanbruggen »

Dag Aart,

Nou wil het toeval dat ik bij Sovon werk en inderdaad de atlas erbij gepakt heb... Ik zie dan toch echt dat 75% van de provincie wit is..

Op basis van die verspreiding is er geen sprake van een provincie-brede verspreiding. Een groot deel van het Oldambt kent geen GL, 't Hogeland kent ook slechts enkele stukken met GL. Lauwersland, alleen in de omgeving Leens. In de veenkolonieën is het ook een zeldzaamheid volgens de kaart. En in het Oldambt alleen in de omgeving Winschoten.
Het zijn vooral Gorecht (stad Groningen, Hoogezand-Sappemeer, Haren en omgeving Zuidlaardermeer), Westerwolde (Sellingen en Ter Apel) & Westerkwartier waar ze een goede verspreiding kennen.

Bekijk ik deze conclusie op een fysisch-geografische kaart dan komt het er op meer dat ze het prima vinden op het zand en op veen terwijl het op klei redelijk uitzonderlijk wordt.
wat wij hier uiteindelijk doen met de definitieve keuze voor de Jaarsoort is dat we alle overgebleven soorten (die door goede redenen een goede kans maken) in een enquete gooien via http://www.surveymonkey.nl en dat het personeel daar dan op kan stemmen. Dit is natuurlijk een heel goede manier om op democratische wijze te komen tot een voorkeur. Zo'n enquete is in een paar minuten in elkaar gezet en werkt supersimpel. Idee?

Joost
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Aart »

Hallo Joost (collega),

Sterk, ik werk ook bij SOVON en ik ben al met mijn derde Atlasproject bezig. Ik kan het dus wel weten! :wink:
Als ik op bladzijde 364 van de laatste broedvogelatlas kijk, zie ik dat de GL in minstens 70% van de atlasblokken is vastgesteld. Als jij dan naar de relatieve dichtheid kijkt en zegt dat de blokken waar die weinig voorkomt niet meetellen, dan praat je de werkelijkheid toch een beetje naar je toe.
Juist omdat de GL op veel plekken schaars is, is het dus een goede kandidaat voor de VvhJ.

Groet, Aart
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Joostvanbruggen »

Dag Aart,

Goed, even off-topic... maar je werkt niet bij SOVON. Je doet je veldwerk wellicht ook ten gunste van SOVON en bijvoorbeeld de 3e Atlas maar je werkt niet hier op kantoor te Nijmegen, Leeuwarden of Texel.. Je moet niet zeggen dat je bij SOVON werkt terwijl dat niet zo is.

Laat niet onverlet dat je opmerking over de broedzekerheids-kaart zeker hout snijdt. De waarheid ligt echter tussen ons beider kaarten in. De broedzekerheidskaart is samengesteld uit tamelijk groffe inschattingen: Per Atlasblok moest je doorgeven of de soort er mogelijk, waarschijnlijk of zeker broedde. Dat zie je terug op die kaart. Op basis van die kaart is vervolgens weer een relatieve-dichtsheidskaart gemaakt. En daar kijk ik meestal naar, voor goede verspreidingsindruk zegt dat al snel genoeg. Echt exact weet je het anders niet omdat op de broedzekerheidskaart van de GL waarschijnlijk en zeker zijn samengevoegd... en er zit wel een verschil tussen waarschijnlijk en zeker.. Die scheiding is wel toegepast bij de Rel.D-kaart..

Maar goed, Grote Lijster, Putter, Groenling, Zwarte Kraai, Geelgors of een ransuil... Als de keuze maar breed gedragen wordt.

Tot zover mijn bemoeienissen (als Groninger in Gelderland)
Joost
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Aart »

Hallo Joost,

Ik had niet gedacht dat je op deze opmerking terug zou komen. Ik had gedacht dat je wel aan zou voelen dat het niet zo slim is om je argumenten kracht bij te zetten door te zeggen dat je voor Sovon werkt. En nu ga je nog even door, door je af te vragen of al mijn telactiviteiten wel ten gunste komen van Sovon. Bovendien trek je nu ook nog de gegevens in twijfel die in de broedvogelatlas staan. Niet zo professioneel voor iemand die bij een organisatie werkt die het voor misschien wel 90% van vrijwilligers moet hebben.

Groet, Aart
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by hdelange »

Beste Aart en Joost,

Willen jullie deze discussie niet meer op het forum doen!, dan mail je maar onderling.

Verschillen in mening en opvatting is mooi en wel, maar dat hoeft zeker niet publiekelijk te worden uitgemeten.

Het gaat hier om de soort van het jaar, en niets anders, de neven discussie hoeven wij hier niet te lezen.

Het idee voor een korte enquête is nog niet zo gek, dat kan wellicht als er weer een aantal soorten zijn genoemd, zoals nu al het geval is.

Misschien moeten we de runner-up van 2012 er nog even bij noemen de Groene Specht.

groeten,

Henk
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by marnixjonker »

Dan wil ik graag de duo-soorten Paapje en Roodborsttapuit (weer) bijdragen. De een gaat helaas bergaf, terwijl de ander juist de helling aan het beklimmen is. Lijkt me leuk om die samen eens een jaar lang te onderzoeken.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Aart »

:D Ja Henk, 8O
Het blijft :lol: natuurlijk wel een :arrow: discussieforum :idea:
Vandaar dat we :wink: de mogelijkheid hebben onze :cry: mening een beetje te nuanceren met :evil: :? en :wink:
Het blijft natuurlijk goed om niet te snel te reageren =D> en goed te lezen :?: wat de ander nu precies bedoelt.
Als dat niet altijd goed lukt :oops: :oops: :oops:, kan de discussie wel eens een vreemde loop krijgen. :^o

:wink: Groet, Aart :wink:
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests