koperwiek met witte kop?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
willem hartholt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jun 2008, 14:25

koperwiek met witte kop?

Post by willem hartholt »

dag beste mensen,

Gisteren zag ik in Beijum een afwijkende lijster, vermoedelijk koperwiek, in een groep van ongeveer 15 koperwieken bij de speelplaats tussen Fultsemaheerd en Jensemaheerd. Ook aan de grond. Toen ik belde om back-up raakte ik prompt de vogel kwijt. Kon jem later ook niet terugvinden.
Het beest had een witte kop met zwarte delen aan de kop en vrij veel wit aan de borst. Natuurlijk was ik alleen en had ik deze keer geen fototoestel bij me.
Vandaag ben ik met Jacob Bosma nog maar eens wezen zoeken omdat het toch wel bijzonder kon zijn. Jacob vond de vogel terug. Dit keer hoog in een populier aan de zuidkant van de Fultsemaheerd. De vogels pendelden af en toe tussen het Kardingebos en de oostelijke wijkdelen.
De foto's zijn slecht maar we moeten het er mee doen. Ik heb ze toegevoegd aan mijn waarneming van koperwiek van vandaag, je vind de foto's dus onder waarnemingen van Avifauna van 3 januari 2013. We denken nu dat het een leucistische vogel is maar staan nog open voor andere suggesties.

benieuwd naar eventuele reacties,
met vriendelijke groet,
Willem Hartholt
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: koperwiek met witte kop?

Post by arenaria »

Waarom geen Koperwiek met veel witte veren?

Twee jaar geleden zagen Aart van de Spoel en ik een Kramsvogel met heel veel wit (in een weiland bij Finsterwolde). Dit komt geregeld voor - ik heb in Engeland wel eens een geheel witte Merel gezien, en bij De Punt jarenlang een Merel die half wit was.

Hoe het precies heet zal me worst zijn. Vroegen noemde ik dit partieel albinisme, maar daar werd ik enorm op aangevallen. Het schijnt, technisch gesproken, leucisme te zijn, maar dat snap ik nog steeds niet, want ik begrijp niet hoe die afwijking partieel kan zijn, terwijl ik vaker vogels zie met hier en daar wit waar het normaal niet zit, en absentie van pigment is volgens mijn albinisme.

Maar goed ....

Jan Allex
User avatar
Bernadette
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2006, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Re: koperwiek met witte kop?

Post by Bernadette »

Hi!
Even t.a.v. de definitiekwestie: zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leucisme
Van vogels weet ik natuurlijk veel minder... :(
Groetjes, en nog alle goeds en veel leuke en interessante vogels toegewenst voor dit jaar
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: koperwiek met witte kop?

Post by jhvenema »

Even kort:

Albinisme wordt veroorzaakt doordat vogels (en andere dieren) geen melanine (pigment) kunnen aanmaken. Oorzaak: een mutatie in het gen voor het enzym tyrosinase. Fenotype is dan geheel wit met rode ogen en huid. Omdat andere pigmenten dan melanine wel aangemaakt kunnen worden (zoals oranje (carotenoïden) en gele (xantofylen)) hoeft het dier niet geheel kleurloos te zijn.
Ook kan er sprake zijn van Acromelanisme waarbij het optreden van Albinisme afhankelijk is van variatie in temperatuur tussen extremiteiten en lichaam.

Leucisme wordt veroorzaakt doordat vogels (en andere dieren) geen pigmentcellen (melanocyten) kunnen vormen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de productie van melanoblasten in de neurale buis en/of transport naar de kiemlaag van de huid waar iedere nieuwe veer gevormd wordt. Deze genetische afwijking, die het gevolg kan zijn van verschillende mutaties, kan tot gehele witkleuring leiden maar ook tot een meer algemeen voorkomend gevlekt patroon (1 of meerdere veren). De mate van bontkleuring kan variëren.
Leucistische vogels hebben echter een gewone donkere kleur ogen omdat ze wel het pigment melanine kunnen aanmaken en de cellen van het netvlies een andere embryonale oorsprong hebben dan die van huid/veren/snavel. Echter, naast melanine zijn ook alle andere kleurstoffen afwezig in de veren die gevormd zijn in afwezigheid melanocyten waardoor deze dan ook echt wit zijn.

Voedsel deficiëntie/verslechterde conditie kunnen ook tot witte veren leiden. In dat geval ontbreekt bijv. het aminozuur tyrosine in het voedsel waardoor niet voldoende melanine aangemaakt kan worden. Deze afwijking is uiteraard niet erfelijk.

bron: http://www.ekstersenzo.nl/images/pdf/vo ... 0-2012.pdf
Groet Jan Henk.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: koperwiek met witte kop?

Post by Aart »

Op 9 maart 2012 zag ik een crèmekleurig/oranjeachtig mannetje merel in Peize.
Tot mijn verbazing zag ik vanmorgen de vogel opnieuw op exact dezelfde plaats.
Via wat google-en begreep ik dat kleurvarianten bij merels ook wel gekweekt worden.

A.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests