Het einde van de Noorderplantsoenganzen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Het einde van de Noorderplantsoenganzen

Post by anaburen »

Onlangs vernam ik dat de gemeente Groningen van plan is om alle ganzen uit het Noorderplantsoen te deporteren.
De redenen zouden zijn dat ze teveel gras eten en dat ze het water met hun uitwerpselen dermate verontreinigen dat ze hevige algenvorming veroorzaken.
Voor mij is een Noorderplantsoen zonder ganzen niet meer interessant.
Ik zou graag suggesties horen hoe met deze problematiek om te gaan.

anaburen
Last edited by anaburen on 11 Jan 2010, 16:01, edited 1 time in total.
User avatar
Tijmen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 06 Dec 2002, 00:00
Contact:

Het einde van de Noorderplantsoenganzen

Post by Tijmen »

Ik zag gisteren op OOG TV dat het gaat om 20 tot 30 ganzen; er blijven er maximaal 10 over. Dit om het evenwicht tussen ganzen, eenden, meerkoeten en waterhoentjes te herstellen. Volgens mij heeft de gemeente niet gehoord van natuurlijk evenwicht. De eenden en waterhoentjes gaan wel in de middelste vijver zitten als de ganzen gaan overheersen in de oostvijver, toch? En volgens mij is de onenigheid tussen deze vogels ook weer niet zo groot.
User avatar
Guest

Het einde van de Noorderplantsoenganzen

Post by Guest »

Ik baal er zo gigantisch van dat mensen zich altijd moeten bemoeien met de natuur. Volgens mij regelt de natuur zich vanzelf. En als er straks geen gras meer groeit, gaan die ganzen zelf op zoek naar een ander stekje en groeit het gras ook weer aan....
<BR>Hetzelfde geldt voor dierentuinen. Waardeloos instituut. Waarom vinden wij het nodig om dieren uit hun natuurlijke habitat te halen en in kooien te stoppen? De dieren die er nu (na zoveel jaren) zitten, kunnen uiteraard niet meer overleven in het wild. Erg jammer dat de mens zoveel (onnatuurlijke) stempels drukt op zulke mooie dingen. Ik vergelijk het weleens met het kijken naar spelende jonge katjes: het is moeilijk om ernaar te kijken zonder er één op te pakken en te gaan knuffelen. Laat de natuur de natuur en geniet ervan zonder bemoeienis.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Het einde van de Noorderplantsoenganzen

Post by anaburen »

Inmiddels is er al weer heel wat gebeurd betreffende de plantsoenganzen.
Ik heb een actiepagina op http://www.xs4all.nl/~anaburen/noorderp ... index.html
gezet, met informatie, meningen en een mogelijkheid om uw stem bij de gemeente te laten horen.
Momenteel worden de vijvers uitgebaggerd, de vijvers worden met elkaar verbonden zodat er doorstroming is en er wordt riet langs de waterkant geplaatst dat algvorming tegengaat.
Mijn idee is om de kudde bij de noorderbuitensingel (23 ganzen) eventueel weg te halen en de kudde bij de kerklaan (14 ganzen) te behouden.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests