Vogel van het Jaar

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Vogel van het Jaar

Post by jhvenema »

Beste mensen,

De dagen gaan weer lengen en het nieuwe (voor)jaar staat voor de deur.
De redactie van de Grauwe Gors is druk doende de resultaten van de Vogel van het Jaar 2013, de Geelgors, in een artikel te gieten.
Aangezien de Gors in de loop van januari 2015 verschijnt kan het verslag van de Vogel van het Jaar 2014, de Groene Specht, ook al een plaatsje krijgen in de komende Gors.
Kan jij het eindverslag van deze overzichtelijke soort schrijven? Neem dan even contact op met de redactie. Zou heel fijn zijn! =D>

Dan rest ons de laatste dagen van dit jaar de inmiddels traditionele verkiezing van de nieuwe Soort van het Jaar.
Kom via dit forum nu maar met suggesties voor de Jaarsoort 2015 dan start ik tussen kerst en nieuwjaarsdag de online verkiezing met de hier naar voren gebrachte soorten.
Groet Jan Henk.
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Vogel van het Jaar

Post by randomeda »

Dag allen,

Ik ben benieuwd naar de stand van zaken rond de geelgors en de groene specht! Als suggesties voor een volgende soort van het jaar zou ik er een aantal willen doen.
Allereerst is het natuurlijk leuk om een oude soort van het jaar te herhalen: bonte vlieg, dodaars, spotvogel, zomertortel, patrijs, blauwborst, koekoek. De geelgors en groene specht zijn dat wat te recent om te vergelijken. Dan nog wat nieuwe suggesties met (soms) een motivatie:

Nijlgans: nog steeds oprukkende exoot, sommigen willen ze kwijt, ik vind ze fascinerend. In het noordlaarderbos hebben ze haviken van het nest gejaagd. dan ben je stoer!
Krakeend: mooi eendje
Fazant: algemeen, bejaagd; ook uitgezet? Ook leuk: sommige mannetjes hebben een witte halsring en andere niet. Ook iets om op te letten?
blauwe reiger: toen ik kind was, 25-30 jaar geleden las ik eens dat de enige broedkolonie van Groningen in Ekenstein (appingedam) was. Nu zitten er zeker meer (groningen sterrebos, hoogezand gorechtpark). Waar nog meer? Hoe doen ze het na de strenge en toen zachte winters?
Duosoort: en dan de meeuwen: bijvoorbeeld zilver/storm, kleine mantel/zilver, kleine mantel/storm. Ik heb wel eens wat gelezen over het meer of minder voorkomen van die soorten per seizoen, maar ik heb idee dat ik steeds meer overtredingen zie. Wellicht andere combi's?
gierzwaluw: want dat is mijn favoriete vogel
Goudvink: zo mooi, zo schuw
Kneu: die barbieroze borst.

bij deze dus.

groet, Michel
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests