De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

De Vogel v/h Jaar 2016 is geworden...

Post by jhvenema »

Beste mensen,

Het einde van het jaar nadert en het wordt weer tijd voor de VAG vogel v/h jaar 2016 verkiezing.
Graag suggesties (en argumenten) voor kandidaat soorten.
Dan maak ik weer een verkiezingslijst die vanaf volgende week dan weer online gaat.
Dus graag suggesties.
Groet Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 07 Jan 2016, 11:19, edited 2 times in total.
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by harmjan11 »

Ha die Jan-Henk! (en andere lezers natuurlijk ook)

Vanmiddag was ik bij de Gouwzee in de buurt van Amsterdam op zoek naar de Witoogeend. Die was gevlogen. Er zaten wel heel wat andere eendensoorten, zoals Kuifeend, Tafeleend, Nonnetje, Middelste en Grote Zaagbek. Als afsluiting zag ik ook nog vier Kuifduikers. En toe ik jouw oproep zag voor vogel van het jaar, dacht ik zijn neef de Geoorde Fuut te moeten nomineren. Het is altijd weer een feest om die in de wetlands van het Zuidlaardermeergebied te mogen zien. En ook op andere plekken in Grunn lijken ze vooruit te gaan.

Dus: Geoorde Fuut!

Vriendelijke groet van Harm Jan Kiewiet
User avatar
theojager
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by theojager »

Ik zou gaan voor een algemenere soort, zodat iedereen lol kan beleven aan het doen van waarnemingen. Een grondige inventarisatie van Huiszwaluw (aankomst, nestlocaties, nestsucces, vertrek) lijkt mij voor eenieder een aardig project.

Theo Jager
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by Marco_Glastra »

Leuke vraag. Ik kandideer de roerdomp. Lauwersmeer is al jaren een bolwerk, maar de soort staat wellicht aan de vooravond van een opmars in Groningen nu verschillende natuurprojecten zijn afgerond (Onlanden, Roegwold, Zuidlaardermeergebied). De zachte winter zal daar zeker bij helpen. Rond het Zuidlaardermeer start in 2016 een groot project om de oeverlanden weer geschikt te maken als broedgebied van de roerdomp. Bijkomend voordeel: de waarnemingenrubriek slibt niet dicht met vetgedrukte soorten ;-)
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by meeuwiss »

De vraag die je kan stellen bij de keuze voor de vogel van het jaar: moet je nu kiezen voor een soort die in de provincie vooruit of achteruit gaat of gelijk blijft in aantal?
Dit jaar lijkt het mij een goed idee om eens te kiezen voor een soort die achteruit holt in aantal: de MATKOP.
In 1992 zaten er naar schatting nog 750 Matkoppen In Groningen. Hoeveel zullen er in 2016 gaan broeden, 25, 100, 200? Dreigt de soort helemaal te verdwijnen uit onze bossen?
Tijdens dit afgelopen seizoen telde ik gelukkig nog flink wat paartjes in het Noordlaarderbos en een enkel paartje in de Oosterpolder.
Verdroging van de bossen wordt wel als hoofdoorzaak aangevoerd van de teruggang.
Het lijkt me een uitdaging de stand in Groningen nu eens goed vast te leggen en meer inzicht te krijgen in de oorzaak van het verdwijnen van de Matkop uit veel natuurgebieden.
Groet
Guido Meeuwissen
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by Rudi »

Mijn suggestie : grauwe klauwier.
Huiszwaluw, matkop en geoorde fuut vind ik ook ok.
Roerdomp vind ik lastig. Ik wist er dit jaar 3 te zitten, 1 in wolfsbarge en 2 in de kropswolderbuitenpolder. Ik heb ze echter niet gezien omdat ik daarvoor het gebied zou moeten betreden, waar ik niet mag komen omdat de plekken niet toegankelijk zijn voor publiek.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by jhvenema »

Een mooi rijtje al.
Dan wil ik zelf de Grauwe Vliegenvanger kandideren.

Nee, niet bepaald de mooiste vogel maar wel een soort waarvan de aantallen bijna continu afnemen in Nederland, net als elders in grote delen van West-Europa. Ook in de provincie Groningen neemt de verspreiding af getuige de voorlopige verspreidingskaart Grauwe Vliegenvanger (broedseizoen) van het Sovon Atlasproject 2012-2015. In maar liefst 15 atlasblokken waar in 1998-2000 wel Grauwe Vliegenvangers zaten lijken ze nu te zijn verdwenen.
De afname is vooral te wijten is aan verslechterende milieuomstandigheden in de broedgebieden terwijl lokale kleine toenames samen hangen met het ouder (en geschikter) worden van bos.

Verdere pluspunten voor de Grauwe Vliegenvanger:
Het is een soort die bijna in de hele provincie waargenomen kan worden.
De aantallen zullen zeer behapbaar zijn.
Vrij makkelijk te determineren/karakteristiek gedrag.
Zomergast: eind april-begin oktober, dus ook te doen voor de "mooi weer" vogelaars.
Jan Henk
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by CvS »

Suggestie vogel van het jaar.
Ga ik voor de Geelgors.
Schitterende vogel,kenmerkend geluid en zie hem steeds minder.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by anaburen »

Mijn stem gaat naar grote zilverreiger. Een soort waarmee het sinds het laatste decennium van 2014 heel goed gaat. Zo goed dat hij vaak niet eens meer bij de waarnemingen wordt gemeld. Een hoopgevende soort en ook voor de beginneling herkenbaar.

Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by meeuwiss »

De Grauwe Vliegenvanger als soort lijkt me voor de meeste vogelaars moeilijk, vaak een toevalstreffer.
De Grote Zilverreiger is geen broedvogel, maar een talrijke wintergast. Trekt met vorst en sneeuw naar het zuiden weg.
De soort wordt met regelmaat systematisch geteld op slaapplaatsen verspreid in Groningen.
Matkop lijkt me nog steeds een soort, die extra aandacht verdient.
Met groeten
Guido Meeuwissen
Last edited by meeuwiss on 26 Dec 2015, 20:01, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by anaburen »

De Geelgors was in 2013 vogel van het jaar.

Ana
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by alcovanklinken »

ik ben voor de Grauwe vliegenvanger - met een brede verspreiding (vroeger tenminste) en: een mooie aanleiding om deze soort te leren kennen!

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
CvS
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 20
Joined: 26 Dec 2015, 11:10

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by CvS »

Als Geelgors al is geweest, kies ik ook voor de Matkop.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by Rudi »

Grauwe Vliegenvanger is in vrijwel elk 5km hok van de provincie waargenomen.
Geoorde Fuut is goed over de provincie verspreid waargenomen maar niet in elk 5km hok.
Matkop is vooral in het midden van de provincie gezien.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: suggesties vogel v/h jaar 2016

Post by jhvenema »

Ik wil niets afdoen aan de kandidatuur van de Matkop maar dit is natuurlijk een vrij lastige soort, zelfs voor de wat gevorderde vogelaars, getuige ook de interessante presentatie van Hidde Bult tijdens de Sovon dag dit najaar: http://www.slideshare.net/SOVON/matkop- ... oeiend-duo
Morgen zal ik de enquête opstarten.
JH
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 53 guests