kleurringproject huismus in Leek

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

kleurringproject huismus in Leek

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met een kleurringproject aan huismussen in Leek.

Doel is meer te weten te komen over het voorkomen, overleving en reproductie van de huismus

Inmiddels zijn in onze tuin aan de Nijenoertweg de eerste 80 exemplaren voorzien van een unieke kleurringcombinatie. De mussen krijgen drie kleine kleurringen en een metalen ring.


Hierbij wil ik iedereen in de omgeving van Leek vragen om extra op te letten op de huismussen in de tuin. Er is een redelijke kans dat er gekleurringde vogels opduiken. Ik ben erg benieuwd naar eventuele waarnemingen. Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een aantal extra locaties om de mussen te vangen en te ringen. Dus mocht u in Leek wonen en een tuin hebben met redelijke aantallen mussen (minimaal 5-10) waar ik eens langs kan komen om ze te vangen en te ringen dan hoor ik dat graag.


Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 0594-511305 of per mail. reneoosterhuis@hetnet.nl.

Rene Oosterhuis
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Ik lees net bij de waarnemingen dat iemand een groep van 100 mussen in zijn tuin heeft in Leek. Ik ben wel benieuwd naar deze waarneming en welke gekleurringde mussen er zich in de tuin bevinden.


Ik heb inmiddels ruim 140 mussen gekleurringd in mijn tuin en al veel terugmeldingen verzameld. Het onderzoek zal nog verder in waarde toenemen als ik ook waarnemingen van elders uit Leek ontvang. De eerste 20 meldingen heb ik al binnen met afstanden van 100 tot 900 meter van de ringplek.


Dus mocht u gekleurringde vogels waarnemen dan hoor ik het graag!

Mvg Rene Oosterhuis

telefoon 0594-511305 of e-mail reneoosterhuis(at)hetnet.nl
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Afgelopen voorjaar heb ik melding gemaakt van het kleurringproject aan huismussen dat ik heb opgestart in Leek en Lettelbert. Dit project loopt erg goed en ik zou het project graag uit willen breiden met nog 1 a 2 onderzoekslocaties om verschillen te kunnen meten.

Hiervoor ben ik op zoek naar iemand die voldoet aan het volgende signalement:

*Heeft interesse om in zijn/haar tuin naar geringde mussen te kijken en dit minimaal 2 jaar vol wil houden.
*Een populatie mussen in de tuin heeft van minimaal 20 vogels.
*De mogelijkheid heeft om de mussen goed te bekijken (bijvoorbeeld door te voeren op een terras of op de rand van een muurtje/schutting.
*De locatie bevindt zich binnen een straal van 35 kilometer van Leek

Het idee is dat ik een paar keer langs kom om de mussen te vangen en te ringen en dat je dan zelf de geringde mussen regelmatig afleest met verrekijker of telescoop. Zodat er met enige regelmaat terugmeldingen worden verzameld van de mussen. Het verzamelen van extra informatie zoals aantal jongen etc is leuk maar niet noodzakelijk.

Mensen die interesse hebben of meer informatie wensen zou ik willen vragen contact met mij op te nemen. Ik ben bereikbaar op telefoonnummer 0594510102 of per mail reneoosterhuis@hetnet.nl.

Groet Rene
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Allen,

over het huismussen project van Rene bestaat ook een leuke pagina, deze is zojuist bijgewerkt met zijn laatste gegevens!

http://www.avifaunagroningen.nl/htmlton ... ussen.html

groeten,

Henk
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: kleurringproject huismus in Leek

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Hierbij een oproep aan mensen in de omgeving van Leek/Lettelbert. Ik heb inmiddels ruim 500 mussen gekleurringd en waarnemingen van deze mussen zijn zeer welkom.

Ik heb "mijn" mussen geringd met 3 kleurringetjes en een metalen ring van het vogeltrekstaton.

Mocht je een gekleurringde mus waarnemen dan hoor ik dat graag dit kan per mail: reneoosterhuis(zwienesteert)hetnet.nl of via telefoon 0594510102 of per post Nijneoertweg 131 ,9351 HR Leek.

Groet Rene
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: kleurringproject huismus in Leek

Post by reneoosterhuis »

Hallo allemaal,

In aanvulling op het onderzoek aan huismus in Leek en Lettelbert ben ik samen Rob Lindeboom een vergelijkbaar onderzoek gestart in Beijum. Ook hier vliegen nu gekleurringde huismussen rond. Mocht iemand een huismus met kleurringen tegen komen dan ben ik erg benieuwd welke mus dit is en waar hij is gezien.

Waarnemingen kunnen per mail doorgegeven worden: reneoosterhuis (at) hetnet.nl of via telefoon 0594510102 of per post Nijenoertweg 131 ,9351 HR Leek.

Mvg Rene
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests